Spelling deviations in graphic representation of alveolar fricatives on personal letters of the xx century as parameter to evaluate alphabetic writing skills

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31513/linguistica.2023.v19n1a57446

Keywords:

historical Sociolinguistics, personal letters, spelling deviations, Phonology.

Abstract

This paper presents an investigation on the graphic polymorphism in the representation of sibilants on letters written by Portuguese authors in the XX century. The data analyzed consists on spelling deviations in the representation of the alveolars fricatives [s z] and their postalveolars variants [ʃ ʒ]. The text brings an analysis methodology for the phenomenon as a parameter to diagnose the author’s writing skills level. Historical Sociolinguistics was chosen to guide the research (ROMAINE, 1982; CONDE SILVESTRE, 2007; BERGS, 2012). The results of orthographic irregularities analysis point to the relation between letters and sounds, and indicate the authors’ writing knowledge levels.

Author Biography

Caio Mieiro Mendonça, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Professor Substituto de Linguística do Departamento de Estudos da Linguagem da Universidade do Estado do Rio de Janeiro desde 2023. Foi professor Substituto de Língua Portuguesa do Departamento de Letras Vernáculas da Universidade Federal do Rio de Janeiro (2021-2023). É bolsista de doutorado em Língua Portuguesa do Programa de Pós-graduação em Letras Vernáculas da UFRJ, com financiamento da CAPES. Mestre em Língua Portuguesa pela mesma instituição, em 2021, com bolsa CNPq. Especialista em Língua Portuguesa para Estrangeiros, em 2022, pela Universidade Federal Fluminense. Bacharel em Letras: Português-Latim, pela UFRJ, em 2019. Concentra seus interesses de pesquisa em Fonologia do Português Brasileiro. É integrante do projeto de pesquisa Variação Fonético/Fonológica e Aquisição: Reflexos na Escrita, coordenado pela Professora-Doutora Eliete Figueira Batista da Silveira (UFRJ). Desenvolve, paralelamente, estudos com ênfases em ensino de produção textual e desenvolvimento de conhecimentos metacognitivos. 

Published

2023-04-27