Structural priming effects during the oral production of English as l2

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31513/linguistica.2022.v18n3a57465

Keywords:

structural priming, L2, syntactic processing.

Abstract

Structural priming effects in L1 oral production are associated with the automatic nature of processing and implicit knowledge. In L2, however, these effects are not well known. The present study investigated syntactic processing in the oral production of Brazilian Portuguese late learners of English as L2 to determine if structural priming effects can be detected within the L2. To do so, participants performed an oral sentence production task in English within four experimental conditions in which the use of active and passive voices with and without repetition of the main verb was manipulated. Participants also performed an oral sentence production task in the active and passive voice that served as a baseline to detect their individual preferences in the use of verbal voices. Results demonstrated a complex interaction between structural priming effects and the individual tendency to reuse the syntactic structure in L2. Results also showed a greater production of the passive voice structure in the experimental conditions in comparison to the baseline. Furthermore, the effects of structural priming were mainly found in conditions 3 and 4, which were both related to the passive voice, the less frequent structure. The results in condition 3 indicated an interaction of structural priming effects and the repetition of the head of the structure (i.e., the verb), meaning that verb repetition boosted these effects when structure (i.e., the passive voice) and verb were repeated (lexical boost). Taken together, these findings provide evidence for structural priming in English as L2 during oral production, mainly in the passive voice structure.

Author Biographies

Francineide Fatima Davies dos Santos, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Mestre em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários. (UFSC). Área de concentração: Estudos da Linguagem - Linha de Pesquisa: Linguagem e Cognição) (2017-2019) Possui graduação em LETRAS- Português. Inglês e respectivas literaturas pela FURB - Universidade Regional de Blumenau (2016). Possui graduação em LETRAS- Português/ Espanhol pelo CENTRO UNIVERSITÁRIO DE BRUSQUE (2009). Fez parte do grupo de estudos do Laboratório da Linguagem e Processos Cognitivos (LABLING) da UFSC (2017-2019). Tem experiência profissional no ensino da Língua Inglesa nos mais diversos níveis em escolas regulares e escolas de idiomas, bem como experiência em tradução e revisão. Como pesquisadora, está interessada na área de aquisição de segunda língua, com foco nos aspectos cognitivos envolvidos no processamento da linguagem.

Mailce Borges Mota, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Professora Titular do Departamento de Língua e Literatura Estrangeiras da UFSC. Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Inglês e do Programa de Pós-Graduação em Linguística, na mesma instituição. Possui doutorado em Letras /Inglês e Literatura Correspondente (UFSC, 2000). Realizou estágio de doutorado no Departamento de Linguística da Universidade de Minnesota (1998-1999/CAPES), sob supervisão de Andrew Cohen. Realizou estágio pós-doutoral no Brain Language Lab, Departamento de Neurociência, Georgetown University (2008-2009), sob supervisão de Michael Ullman. Realizou estágio sênior no Max Planck Institute for Psycholinguistics, em Nijmegen (2017-2018/CAPES), sob a supervisão de Peter Hagoort. Foi professora visitante na Faculdade de Ciências Humanas e Sociais da Universidade do Algarve (2010), com apoio financeiro do Programa Erasmus Mundus. Coordenou o GT de Psicolinguística da ANPOLL no biênio 2016-2018. É membro fundador da Rede Nacional de Ciência para Educação (Rede CpE). Coordena o Laboratório da Linguagem e Processos Cognitivos (LabLing), onde conduz estudos sobre a interface entre processamento da linguagem, sistemas de memória e processos atencionais com o uso de métodos eletrofisiológicos e comportamentais, incluindo o rastreamento ocular. É membro do corpo editorial da série Cambridge Elements in Psycholinguistics (Cambridge University Press), do GT de Psicolinguística da ANPOLL e da Comissão de Psicolinguística e Neurolinguística da ABRALIN.

Downloads

Published

2022-12-10