Actions of three indigenous women from Pataxó, Kokama and Kaingang ethnicities in the international decade of indigenous languages

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31513/linguistica.2023.v19n3a59368

Abstract

This article discusses how three Brazilian indigenous women from Pataxó, Kaingang and Kokama ethnicities are thinking and acting in the International Decade of Indigenous Languages, declared by UNESCO to be celebrated between the years 2022 to 2032, aiming to draw attention to the resumption, revitalization, preservation and dissemination of indigenous languages which are at risk of extinction. The text provides a brief history of the indigenous languages existing in Brazil, as well as reports on the work of Anari Braz Bomfim (on the resumption of the Pataxó language), Altaci Corrêa Rubim (on the creation of places where the languages of the peoples of the Amazon can be studied and vitalized) and Márcia Nascimento Kaingang (about the revitalization of the Kaingang language). The methodology for writing the text was that of bibliographical research in print, digital and audiovisual media, where deeds and thoughts of each indigenous leader were collected. Finally, considerations are made about what is being done and planned in favor of the indigenous languages of Brazil and what is expected from the future.

Author Biographies

Edilson Orlando Palmieri, Universidade Federal de Roraima (UFRR)

Mestrando em Letras pela Universidade Federal de Roraima (UFRR). Graduado em Direito pela Universidade São Francisco (USF); graduado em Letras/Inglês pela Universidade Federal de Lavras (UFLA), funcionário público do Governo do Estado de Roraima-Secretaria da Educação e Desporto-SEED.

Ananda Machado, Universidade Federal de Roraima (UFRR)

Doutora em História Social (UFRJ), Mestre em Memória Social (UNIRIO), graduada em Licenciatura em Artes Cênicas (UNIRIO), Pós-Doutora em Estudos de Literatura (UFF) e em Antropologia Social (PPGAS), Professora no curso Gestão Territorial Indígena – Instituto Insikiran de Formação Superior Indígena – do Mestrado em Letras (PPGL), do Mestrado Profissional em Ensino de História (Profhistória) e coordenadora do Doutorado Educanorte (PGEDA) Polo Boa Vista, líder do grupo de pesquisa CNPQ Literaturas Indígenas, Africanas e Caribenhas (GELIAC), coordenadora do Programa de Valorização das Línguas e Culturas Indígenas de Roraima (PVLCIR), coordenadora do Projeto Jamaxim Cultural: Literaturas Indígenas com Escolas e Comunidades, do curso Formação Básica de Intérpretes de Línguas Indígenas (FOBILIR) (Extensão) e do Laboratório de Estudo e Ensino de Línguas e Literaturas Indígenas (LEELLI - PPGL) - Universidade Federal de Roraima. Coordena o Centro de Documentação (CEDOC) do Instituto Insikiran. Atua na elaboração de materiais didáticos para o ensino de línguas indígenas e no estudo e ensino de línguas e literaturas indígenas.

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Published

2023-12-15