The others of the others: reflections on a counter-discriminatory approach to border schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31513/linguistica.2023.v19n3a60282

Keywords:

Fronteira. Escola. Cultura. Colonialidade. Diferença.

Abstract

This article aims to analyze the relationship between Brazilian and Uruguayan border students in municipal schools in Jaguarão/RS. According to current legislation, in twin border cities, Uruguayan borderers, supported by Law 13.445 of May 24, 2017, are allowed to study and work in the bordering country. Throughout the text, the border between Jaguarão and Rio Branco will be seen as a place of encounters and disagreements, which although it is seen as a plural territory, the Brazilian national culture, in certain spaces, standardizes and classifies certain groups as Others, those who do not follow the established social standards or who belong to social classes, races, cultures and ethnicities, considered inferior. Methodologically, we adopted a case study perspective, in which, in a first moment, we will analyze the documents that govern the municipal education of Jaguarão, through its Municipal Education Plan, in a second moment, we will present some observations made in three municipal schools of Jaguarão and, in a third moment, we will analyze these observations, in order to problematize the relationship between Brazilians and Uruguayan borderers in the school context. Finally, analyzing the municipal schools of Jaguarão and looking at Uruguayan borderers as subjects Others of the Others, opened ways to think about the different positions we occupy in society and that these are not fixed.

Author Biographies

Renan Cardozo, Universidade Federal de Pelotas (UFPel),

É Doutorando e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas, Especialista em Tecnologias da Informação Aplicadas à Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (2017) e graduado no Curso de Licenciatura em Letras Português/Espanhol e Respectivas Literaturas pela Universidade Federal do Pampa (2015). Possui experiência na área currículo, gestão e formação de professores à luz dos estudos culturais e decoloniais. No campo das Letras, atua no ensino de línguas e na produção de materiais culturalmente sensíveis. É membro do projeto Las lenguas que habito: estudo da paisagem linguística da fronteira Jaguarão - Río Branco e do projeto Elaboração de material didático para o ensino de espanhol em regiões fronteiriças, ambos coordenados pela Profa. Dra. Luciana Contreira Domingo. 

 

Georgina Helena Lima Nunes, Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

Professora Associada na Universidade Federal de Pelotas, Faculdade de Educação. Doutora (UFRGS) e Pós-Doutora em Educação (UNIOESTE), Coordenadora do Curso de Pós-Graduação em Educação. Pesquisadora com ênfase em Relações Raciais com recorte em Gênero, Ações Afirmativas e Educação Escolar Quilombola.

Published

2023-12-15