Racial language education: for a decolonized Portuguese Language curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31513/linguistica.2023.v19nSup.a60339

Keywords:

Preconceito linguístico e racial, educação linguística racial, descolonização do currículo.

Abstract

Knowledge of the history, culture and language of black people is extremely important to understand the constitution of Brazilian society as well as the construction of the Brazilian Portuguese. However, the history of this people, as well as their culture and language are neglected in society and formal education systems, which only demonstrates the linguistic and racial prejudice – fruit of a heritage of colonialism. Thus, based on authors such as Nascimento (2019), Bagno (2016), Lucchesi (2015), Silveira (2020) and laws and documents such as BNCC, this work aims to propose a discussion on the importance of a racial linguistic education so that issues involving the history, culture and language of blacks are worked in a critical and reflective way within the school. To this end, the need for actions that enable a decolonization of the curriculum is highlighted.

Author Biography

Rita de Cássia Sampaio Alves de Sousa, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB)

É graduada em Letras Português pela Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA (2013). Atuou como acadêmica bolsista no subprojeto de Letras - Português junto ao Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência - PIBID, gerenciado pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES/MEC. Possui especialização em Língua Portuguesa e Literatura Brasileira pela Universidade Cândido Mendes – UCAM (2017). Obteve mestrado pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem da UNILAB (2024). faz parte do grupo de Estudos e Pesquisas em Linguística Funcional - GEPELF. Atualmente é servidora pública efetiva da Secretaria de Educação do Estado do Ceará - SEDUC.

Published

2023-12-15