Bilingual education of deaf people and resistance in Deleuze and Guatarri

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31513/linguistica.2023.v19nSup.a60349

Keywords:

Educação Bilíngue, Filosofia da Diferença, Língua de Sinais Brasileira, Pessoa Surda, Resistência.

Abstract

This text aims to discuss the bilingual education of deaf people and their political-linguistic resistance, establishing a connection between French philosophy, using the ideas of Deleuze and Guatarri, with regard to the conceptual and creative action of the philosophy of difference, through bibliographical research. Relevant discussion for the inclusion and appreciation of linguistic and cultural diversity. In the context of bilingual education for deaf people, resistance refers to the movement and struggle to ensure the recognition and appreciation of sign language in educational institutions. Historically, deaf people have faced discrimination and marginalization in society, and this has also been reflected in the field of education. Resistance emerges as a response to these forms of exclusion and oppression. Deaf subjects have been fighting for their linguistic and educational rights, claiming the recognition and use of sign language as a fundamental right. Resistance seeks to challenge educational practices that prioritize oralization and disregard sign language as an effective means of communication for deaf people. It seeks to ensure access to inclusive education that values deaf culture, provides full acquisition of sign language and promotes the academic and socio-emotional development of deaf students. By facing the barriers and challenges imposed by the educational system, the resistance aims to overcome the deficient view of deafness, which considers deafness as a disability to be corrected, and to recognize sign language as a legitimate and appropriate language for communication and the learning of deaf people.

Author Biographies

Daniane Pereira, Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB)

Doutoranda em Letras: Linguagens e Representações (UESC). Mestra em Letras (Unimontes). Especialista em Libras no Contexto da Educação Inclusiva (Faculdade Prisma); especialista em Educação Especial e Inclusiva (UFABC); especialista em Atendimento Educacional Especializado na Perspectiva da Educação Inclusiva (IFNMG). Licenciada em Letras Libras (IFNMG) e licenciada em Letras (UNOPAR). Professora de ensino superior (UFSB). Fone: (38) 99118-4524 

Wolney Gomes Almeida, Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)

Doutor em Educação (Linha de pesquisa: Educação e Diversidade) pela Universidade Federal da Bahia - UFBA; Pós-Doutor em Educação Especial pela Universidade do Minho (Portugal); Mestre em Cultura e Turismo pela Universidade Estadual de Santa Cruz -UESC. Especialista em Língua Brasileira de Sinais pelas Faculdades Integradas de Jacarepaguá (RJ); Especialista em Ciências neurológicas, Deficiências Múltiplas e Surdocegueira pela Universidade Cândido Mendes (MG); Licenciado em Letras pela Universidade Paulista; Bacharel em Comunicação Social pela UESC. Atualmente é professor Titular da Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC, ministrando a disciplina Libras; Coordenador do Programa de Pós-Graduação Strictu Sensu em Mestrado Profissional em Letras- ProfLetras; Docente do Programa de Pós-Graduação em Letras: Linguagens e Representações; Coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Inclusiva (GEPEI); membro do Grupo de Pesquisa Emofor: Emoção e Formação. Membro do grupo de Pesquisa Língua Brasileira de Sinais, Cultura, Literatura e Educação de Surdos da Universidade Federal d Tocantins, e membro do Grupo de pesquisa Análise e Aprendizagem da Língua de Sinais- AnALiSi da Universidade Federal do Recôncvo Baiano. É intérprete e professor de Libras, possuindo certificação de proficiência na tradução e interpretação da Libras/LP e proficiência na docência de Libras - PROLIBRAS. Autor do livro O Guia-intérprete e a Inclusão da Pessoa com Surdocegueira; autor do livro didático - Introdução à Língua Brasileira de Sinais (Editus) -, organizador do livro Educação e Inclusão: Desafios Possibilidades para a pessoa Surda; e do livro Educação de Surdos: Formação, Estratégias e Prática Docente. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: inclusão social, Libras, educação de surdos e surdocegos, e guia-interpretação. Contato (73) 991238050.

Published

2023-12-15