Language and power relations: the relatively arbitrary controversy of non-binary language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31513/linguistica.2023.v19n3a60378

Keywords:

Língua, Mudança Linguística, Linguagem Não-binária, Atitudes Linguísticas, Relações de Poder

Abstract

The present study proposes a reflection on the Portuguese language and the power relations that constitute it, taking non-binary language as an object of consideration and its possible points of convergence with the text The language – instructing new worlds/new words, published in the book Teaching how to transgress: education as a practice of freedom, by Hooks (2013). To this end, a dialogue is sewn with other authors who are dedicated to the subject, with the intention of contributing to the theoretical movements of rupture with the tainted single understanding of the language – the hegemonic one – and reinforce the need to change our way of thinking about the that belongs to the way we manipulate certain lexicons in the social locus. Arguments are based on the epistemological concept of Foucault (1979), concerning the notions of power, starting from the “erasure” of the congenital human multiformity of conservative convictions, perpetuated in acts immanent to colonial thought. It adds to the contributions of Kilomba (2019), which reframe the systematic way in which we see discourse and its semiotic weight, in the effigy of avant-garde despised by institutions that are, by conjecture, majority. With the purpose of adding to linguistic studies, the article sets out to assess the value of the so-called non-binary language in Brazilian law and its reverberations in the school environment, based on validation mobilizations and stoppage of public policies aimed at its control. Finally, there is talk of media bias, purposeful or contingent, correlated to “gender ideology” and its impact on the evolution of societal agreements relevant to pluriculturalism.

Author Biographies

Rodrigo Sérgio Ferreira de Paiva, Universidade Católica de Pernambuco (Unicap)

Doutorando em Ciências da Linguagem pela Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP), Recife - PE, mestre em Indústrias Criativas, especialista em Escrita Criativa e graduado no curso de Comunicação Social com Habilitação em Publicidade e Propaganda também pela UNICAP. É publicitário e autor de artigos acadêmicos e dos livros Panther is the New Black: representação e cultura na comunicação do filme Pantera Negra, lançado na XII Bienal Internacional do Livro de Pernambuco (2019), e Mininho: dores de um cotovelo (2022).

Priscylla Helena Alencar Falcão Sobral, Universidade Católica de Pernambuco (Unicap)

Professora Assistente do curso de Bacharelado em Enfermagem na Universidade de Pernambuco (UPE), Campus Petrolina-PE. Graduada em Enfermagem pela Universidade Estadual de Pernambuco (UPE). Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFGRS), Mestre em Enfermagem e Saúde pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem (PPGENF) da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Vice Líder do Grupo de Pesquisa Teorias e Práticas em Saúde, Doença e Cura (certificado pela UPE).

Antonio Henrique Coutelo de Moraes, Universidade Católica de Pernambuco (Unicap)

Pós-doutorado em Estudos de Linguagem pela Universidade Federal do Mato Grosso, supervisionado pela Profa. Dra. Solange Maria de Barros; Doutorado e Mestrado em Ciências da Linguagem pela Universidade Católica de Pernambuco; Graduação em Letras pela Universidade Católica de Pernambuco e em Pedagogia pelo Centro Universitário Internacional. Professor/Pesquisador do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Rondonópolis, do Programa de Pós-graduação em Ciências da Linguagem da Universidade Católica de Pernambuco e do Programa de Pós-graduação em Estudos de Linguagem da Universidade Federal do Mato Grosso. Professor do curso de Letras - Língua Inglesa da Universidade Federal de Rondonópolis. Tem experiência nas áreas de Ensino e Línguas Estrangeiras Modernas, atuando principalmente nos seguintes temas: inclusão, aquisição, ensino, língua estrangeira, inglês, surdez.

Published

2023-12-15