Assistive technology (AT) for deafblind people: case study and development of an educational technological resource in Braille

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31513/linguistica.2023.v19n2a61422

Keywords:

Surdocegos, Sistema Braille, Tecnologia Assistiva (TA).

Abstract

Deafblindness is recognized as a unique disability that results in the loss of vision and hearing and is classified into two groups: congenital, in which the person is born with the disability; and acquired, when a person is born with visual or hearing loss, acquiring another throughout life. Among the impairments caused by deafblindness are sensory, locomotion, communication, orientation and mobility difficulties. In this way, new reflections on behavioral change help to overcome challenges posed to modern social theories, arising from contemporary communication problems and establish a change in paradigms. Given this, the question arises: How can we break the contemporary duality in the field of learning and communication for deafblind people? In this work the objective is to develop an electronic didactic-pedagogical prototype for teaching Braille applied, mainly to deafblind people. This new assistive technology (AT) uses electronic systems associated with algorithms and programming, and is manufactured by additive manufacturing (3D printing).

Author Biographies

Ana Sara Tomé Borges, Instituto Federal do Triângulo Mineiro (IFTM)

 

Mestranda em Educação Tecnológica pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Tecnológica do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro (PPGET- IFTM/MG) na LINHA: Educação, Trabalho, Ciência e Tecnologia – Processos Formativos e Práticas Educativas em Educação Tecnológica. 

- Professora de Atendimento Educacional Especializado- AEE

 Guia-Interprete e Transcritora de Braille

Bruno Pereira Garcês, Instituto Federal do Triângulo Mineiro (IFTM)

Graduado em Química Industrial e Mestre em Química pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Doutor em Química pelo instituto de Química de São Carlos. Atualmente é Professor de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal do Triângulo Mineiro (IFTM)- Campus Uberaba.

- Mestrado em Química -
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) 
Título: Estudo da fotoinativação de Saccharomyces cerevisiae utilizando diferentes fotosensibilizadores.

- Innovation Management Professional. Steinbeis University, STEINBEIS-SIBE, Alemanha.
- Doutorado em Química (Química Analítica) -  Universidade de São Paulo (USP)

Published

2023-08-05