The relation between metaphor and frames in the meaning construction of the concept of politics in the speeches of Jair Bolsonaro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31513/linguistica.2024.v20n1a62983

Abstract

In this article, we discuss, in the light of the postulates of Conceptual Metaphor Theory (Lakoff; Jonhson, 1980; Lakoff, 2002) – especially the Critical Approach to Metaphor (Charteris-Black, 2004; Musolff, 2004, 2016; Goatly, 2007) – and Frame Semantics (Fillmore, 1976, 1982; Duque, 2015), the construction of meaning of the concept of Politics by Jair Bolsonaro in 15 excerpts taken from the corpus, organized by Gonçalves (2022), consisting of 187 speeches given by the former President of the Republic in 2019. To do this, a qualitative-quantitative methodology was adopted, using the AntConc software to quantify the occurrences of the lexicon relating to Politics and then observe the way in which its meanings are constructed by the subject of the discourse. The results show that, by activating the interactional frames MILITARY_SPEECH and CHRISTIAN_SPEECH, the subject of the discourse, based on a set of beliefs and values, motivated by the moral model of the STRICT FATHER (Lakoff, 2002), constructs the meanings of the concept of Politics based on the conceptual metaphors POLITICS IS JOURNEY, POLITICS IS WAR, POLITICS IS A RELIGIOUS ACT.

Author Biographies

Vitor Fernandes Gonçalves, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Graduado em Letras - Português/Literatura (2019). Fez Iniciação Científica no grupo Discurso & Gramática da Universidade Federal do Rio de Janeiro (2014-2015). Mestre em Linguística pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2022). Trabalha como professor da educação básica na rede municipal do Rio de Janeiro. Sua principal área é a Linguística Cognitiva, atuando principalmente nos temas: discurso, semântica cognitiva e Teoria da Metáfora Conceptual

Fernanda Carneiro Cavalcanti, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Graduada em Letras - Português-Francês - pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro e em Études Françaises pela Université de Nancy II. Mestre em Letras pela Universidade Federal Fluminense. Doutora em Linguística pela Universidade Federal do Ceará, com estágio doutoral no Laboratório de Psicologia Experimental do professor Raymond Gibbs da University of California, Santa Cruz. Pós-doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Minas Gerais (2017) e pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal Fluminense (2021). É professora associada do departamento de Estudos Linguísticos e do Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Membro do GT Linguística e Cognição, da ANPOLL. Membro da Comissão Linguagem e Cognição, da ABRALIN. Participa dos seguintes grupos de pesquisa: GELP-COLIN registrado no Diretório de Pesquisa do CNPq e liderado pela professora Ana Cristina Pelosi; do grupo de pesquisa GESTUM registrado no Diretório de Pesquisa do CNPq e liderado pela professora Solange Vereza e do grupo de pesquisa NELUC registrado no Diretório de Pesquisa do CNPq e liderado pela professora Sandra Bernardo (UERJ). Coordena o projeto internacional MetBib Brasil-UERJ em parceria com a professor Francisco Mendoza, da Universidade de la Rioja, na Espanha. Tem experiência na área da Ciência da Linguagem , com ênfase em Lingüística Aplicada e Linguística Cognitiva, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de língua, léxico, semântica cognitiva e teoria da metáfora conceptual.

Published

2024-04-21