Irony and textuality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31513/linguistica.2024.v20n1a63038

Abstract

This article delves into the intriguing realm of irony, a distinctive form of communication that has sparked interest and debates across various fields. Linguistic scholars have dedicated themselves to understanding the paradoxical nature of irony, challenging traditional linguistic approaches and prompting in-depth investigations within specific areas of study. Brait’s (2008) dialogical analysis emphasizes the interplay of discourses, intersecting with intertextual phenomena. Prioritizing Linda Hutcheon’s (2000) perspective, the article focuses on integrating irony within the sociocultural context, emphasizing intertextual aspects. The objective is to discuss irony not merely as a linguistic phenomenon but as a complex interplay of textual, interactional, and discursive elements. Approaching irony under the condition of sarcasm, the study advocates for a linguistically-textual analysis that respects the entire communicative scene. Linda Hutcheon’s criteria, such as critical edge, referential complexity, ascribed intentionality, communicative contract, and intertextual markers, are redefined for this purpose. In conclusion, the study aims to demonstrate that irony necessitates a comprehensive understanding within the linguistic-textual circuit, avoiding reductionism and emphasizing its role within the broader context of communication.

Author Biographies

Mariza Angelica Paiva Brito, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB)

Professora Adjunta da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira (UNILAB) e do Mestrado em Estudos da Linguagem (Unilab); Bolsista de Produtividade em Pesquisa da FUNCAP (BPI/CE); Pós-Doutora em Linguística de Texto, Mestre e Doutora em Linguística pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística da UFC. Líder do GELT - Grupo de Pesquisa em Linguística Textual (CNPq / UNILAB) e Vice-líder do PROTEXTO - Grupo de Pesquisa em Linguística (CNPq / UFC). Membro do GT Linguística do Texto e Análise da Conversação, da Associação Nacional de Pesquisa em Letras e Linguística (ANPOLL); Graduada em Psicologia pela Universidade Federal do Ceará; Desenvolve pesquisas na área de Linguística Textual, heterogeneidade enunciativa e argumentação.

Mônica Magalhães Cavalcante, Universidade Federal do Ceará (UFC)

É graduada em Letras pela Universidade Estadual do Ceará (1985); tem mestrado em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (1996) e doutorado em Linguística pela Universidade Federal de Pernambuco (2000). Em 2003, fez pós-doutorado em Linguística pela Unicamp. Desde 1989, é professora da Universidade Federal do Ceará e, atualmente, é bolsista CNPq de Produtividade em Pesquisa nível PQ-1. Tem experiência na área de linguística textual, com ênfase em referenciação, intertextualidade, metadiscursividade, argumentação, heterogeneidades enunciativas, gêneros do discurso, articulação tópica e sequências textuais.

Published

2024-04-21