The null subject parameter in Brazilian sign language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31513/linguistica.2024.v20n3a65382

Abstract

The Null Subject Parameter (NSP) has historically been studied by researchers of generative theory (Chomsky, 1981; Rizzi, 1982). Recent studies (Holmberg; Nayudy; Sheehan, 2009; Holmberg, 2010; Kato and Duarte, 2021) indicate that, in addition to positive or negative setting, there is also the possibility of partial setting to any parameter. In this context, based on the Theory of Principles and Parameters (Chomsky, 1981, 1986), on studies on the functioning of parameters in American Sign Language (Lillo-Martin, 1991), on studies on the syntax of Libras (Quadros, 1999; Royer, 2019) and on research on the functioning of the NSP (Chomsky, 1981; Rizzi, 1982), the present work discusses the behavior of the NSP in Libras. The methodology used for this study was the transcription of three videos of deaf women into Libras. To this end, a controlled vocabulary was created (sentences with and without null subjects; sentences with and without null expletives; and sentences with subject inversion) using the ELAN software. These transcriptions produced qualitative and quantitative data, considering that these data were counted and transcribed in the form of translations and glosses for contextual evaluation. The results demonstrated that Libras behaves as a partial null subject language, presenting occurrences of a null subject in certain contexts and the obligation of an explicit subject in others, which reinforces this partial PSN setting. Therefore, this research aims to contribute not only to linguistic studies in general, but also, specifically, to the syntactic understanding of visual-spatial languages.
Keywords: Null subject parameter. Brazilian Sign Language. Syntax. Generative theory.

Author Biographies

Bianca Sena Gomes, Universidade Federal de Viçosa (UFV)

Professora no âmbito de Libras na Universidade Federal de Viçosa (UFV), possui doutorado e mestrado em Linguística pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), orientada pela professora Ronice Quadros. Membro do Grupo de Estudos Linguísticos em Língua de Sinais, liderado pela professora Aline Pizzio, e líder do Grupo de Estudos Linguísticos de Bilinguismo, Tradução e Translinguagem (GELBITRA). Possui experiência na área de Linguística, com ênfase em Linguística de Língua de Sinais, atuando principalmente nos seguintes temas: Libras, educação de surdos, bilinguismo, translinguagem e aquisição da linguagem.

Marina Verniano, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

Possui graduação em Letras - Português e Francês pela Universidade Federal de São Paulo (2018) e mestrado em Letras pela Universidade Federal de São Paulo (2022) na área de concentração de Estudos Linguísticos e linha de pesquisa Linguagem e Cognição. Doutoranda em Letras na área de concentração de Estudos Linguísticos e linha de pesquisa Linguagem e Cognição. Atuou como Professora Substituta no Departamento de Letras da Universidade Federal de Viçosa (2022 - 2023). É integrante do Grupo de Estudos Abordagens Gerativas e Aquisição de Linguagem (AGeAL - UNIFESP) e coordenadora do Grupo de Estudos Linguísticos de Bilinguismo, Tradução e Translinguagem (GELBITRA - UFV). Atualmente é autora de planos de aula - Red House International School e professora bilíngue - Colégio Dom Bosco São Paulo. Possui interesse em estudos acerca da aquisição de linguagem, com ênfase na aquisição de segunda língua (AL2), através da perspectiva Gerativa.

Published

2024-12-28