THE PHYSICAL EDUCATION PEDAGOGICAL INFEASIBILITY IN THE REMOTE TEACHING CONTEXT

Authors

Keywords:

Pandemic. Remote Teaching. Physical Education. Corporal culture and practice.

Abstract

From the second semester of 2019 and during 2020 the whole world has been facing a pandemic that has modified, specially, the social relation in all its dimensions. The Coronavirus pandemic 2019 and social distancing measures have modified the production relations and brought modifications into human sociability. Into the pandemic circumstances and consequent political, economic and social crisis, this paper aims to analyse how the pandemic and the use of remote teaching in Physical Education neglect the principle of corporal practice development as a central component for materialisation of corporal culture. This is a result of a research developed from the dialectical and historical materialism approach and it had been carried out by documental and bibliographic procedures. As a conclusion stands that remote teaching, regardless of curricula subject, it have produced intensification and precariousness of teacher work, as, remote teaching, the infrastructure is insufficient or non-existent; the absence of training and experience with digital platforms and its rapid absorption in the teacher’s work impairs the educational process, causing overload to people involved into the process, mainly in the Physical Education discipline.

Author Biographies

Aline Silva Andrade Nunes, Instituto Federal do Maranhão - IFMA

Professora de Educação Física do IFMA. Mestre em Educação pela UFMA e doutoranda em Educação Física pela UnB

Elen de Fátima Lago Barros Costa, Instituto Federal do Maranhão - IFMA

Professora Magistério Superior do Instituto Federal do IFMA. Professora do PROFEPT/IFMA. Doutora em Educação pela UFSCAR

Lícia Cristina Araújo da Hora, Instituto Federal do Maranhão - IFMA

Professora da área de Educação do IFMA. Mestre em Educação pela UFF

References

ALMEIDA, Silvio. Racismo estrutural. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.

ANTUNES, Ricardo. O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. 1. ed., São Paulo: Boitempo, 2018.

ANTUNES, Ricardo. Trabalho remoto e a precarização do ensino. Youtube. 28 de maio de 2020.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 1992.

AGLETON, Terry. A ideia de cultura. Editora Unesp, 2005.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. - São Paulo : Atlas, 2002.https://www.youtube.com/watch?v=Hoc-XwKQ7kg&feature=youtu.be. Acesso em: 26/08/20.

HUWS, Úrsula. The Making of a Cybertariat: virtual work in a real world. Nova York: Monthly Review Press; Londres: The Merlin Press, 2003.

IANNI, Octávio. A construção da categoria. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, número especial, p. 397-416, abr.2011. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8639917/7480. Acesso em: 26/08/2020.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua. Acesso à internet e à televisão e posse de telefone móvel celular para uso pessoal, 2018. Disponível em: <https://biblioteca.ibge.gov.br/index.php/bibliotecacatalogo?view=detalhes&id=2101705>. IBGE, 2020.

JUSTO, Sandro de Mello. Cultura corporal e consciência de classe: o “coletivo” na construção de uma perspectiva marxista de educação física escolar. Dissertação (Mestrado) do PPGE, Universidade Federal Fluminense, ano 2012.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de A. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. - São Paulo: Atlas 2003.

MARX, Karl. Manuscritos Economia y Filosofia. Madri: Editorial Alianza, 11º Ed., 1985.

MARX, Karl. Manuscritos Econômico-Filosóficos. São Paulo: Boitempo, 2006.

MARX, Karl. O Capital: crítica a economia política. Livro I. Tradução de Reginaldo Sant`Anna. 30. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012.

REIS, Ronaldo Rosas. Trabalho e conhecimento estético. Trabalho, Educação e Saúde, Niterói, v. 02, n. 02, p.227-250, 2004.

SOUZA, Arthur Gomes, EVANGELISTA Olinda. Pandemia! Janela de oportunidade para o capital educador in: Blogue Contra Poder disponível em: https://contrapoder.net/colunas/pandemia-janela-de-oportunidade-para-o-capital-educador/. Acesso 15 de junho de 2020.

UNIVERSIDADE ABERTA DO SUS - UFMA. Estratégias de prevenção e controle da COVID-19. In: UNIVERSIDADE ABERTA DO SUS - UFMA. Curso O novo coronavírus e a COVID-19. São Luís: Junho, 2020.

Published

2021-08-02

Issue

Section

Artigos de Revisão