TEACHING PORTUGUESE: NATIVE, FOREIGN AND HERITAGE LANGUAGE

Autor/innen

  • Leonor Werneck dos Santos Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Beatriz Abi Haya Cariello Florida International University
  • Isabel Roboredo Seara Universidade Nova de Lisboa

DOI:

https://doi.org/10.35520/diadorim.2022.v24n2a58156

Schlagworte:

Portuguese, Teaching, native language, foreign language, heritage language.

Abstract

In a multilingual and multicultural world, it is important to emphasize Portuguese as a pluricentric language in its different aspects. Learning a language and its new literacies has consequences for the identity of its students. Therefore, it is vital to reinstate the importance of updated theoretical and pedagogical study materials for teachers and educators respecting the linguistic and cultural identities of its students in a constructive dialogue utilizing different learning contexts. Thus, this issue of Diadorim hosts theoretical papers that discuss and problematize the teaching of the Portuguese Language, from the perspective of native, foreign or heritage language. The target audience for the material includes students, professors, and researchers from Graduate, Undergraduate, and Basic Education Programs.

Literaturhinweise

ARAÚJO E SÁ. M. H. A Intercompreensão em Didática de Línguas: modulações em torno de uma abordagem interacional. Linguarumarena. v. 4, p. 79-106, 2013.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 4. ed. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003[1929].

DELORS, J. (coord.). Educação: Um Tesouro a Descobrir. Porto: Edições Asa, 1996.

DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: DOLZ, J; SCHNEUWLY, B. (org.). Gêneros Orais e escritos na escola. Campinas/SP: Mercado as Letras, 2004.

KOCH, I.; ELIAS, V. Ler e compreender: os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2006.

LOURENÇO, E. Nau de Ícaro e Imagem e Miragem da Lusofonia. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

PIRES DE BRITO, R. Português: língua pluricêntrica. Museu da Língua Portuguesa. 2021. Disponível em: https://www.museudalinguaportuguesa.org.br/portugues-lingua-pluricentrica-artigo-de-regina-pires-de-brito/ Acesso em: 19 jul.2022.

Downloads

Veröffentlicht

2023-06-19

Ausgabe

Rubrik

Apresentação/Presentation - Dossiê de Língua/Language Dossier