TEACHING PORTUGUESE: NATIVE, FOREIGN AND HERITAGE LANGUAGE
DOI:
https://doi.org/10.35520/diadorim.2022.v24n2a58156Parole chiave:
Portuguese, Teaching, native language, foreign language, heritage language.Abstract
In a multilingual and multicultural world, it is important to emphasize Portuguese as a pluricentric language in its different aspects. Learning a language and its new literacies has consequences for the identity of its students. Therefore, it is vital to reinstate the importance of updated theoretical and pedagogical study materials for teachers and educators respecting the linguistic and cultural identities of its students in a constructive dialogue utilizing different learning contexts. Thus, this issue of Diadorim hosts theoretical papers that discuss and problematize the teaching of the Portuguese Language, from the perspective of native, foreign or heritage language. The target audience for the material includes students, professors, and researchers from Graduate, Undergraduate, and Basic Education Programs.
Riferimenti bibliografici
ARAÚJO E SÁ. M. H. A Intercompreensão em Didática de Línguas: modulações em torno de uma abordagem interacional. Linguarumarena. v. 4, p. 79-106, 2013.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 4. ed. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003[1929].
DELORS, J. (coord.). Educação: Um Tesouro a Descobrir. Porto: Edições Asa, 1996.
DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: DOLZ, J; SCHNEUWLY, B. (org.). Gêneros Orais e escritos na escola. Campinas/SP: Mercado as Letras, 2004.
KOCH, I.; ELIAS, V. Ler e compreender: os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2006.
LOURENÇO, E. Nau de Ícaro e Imagem e Miragem da Lusofonia. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.
PIRES DE BRITO, R. Português: língua pluricêntrica. Museu da Língua Portuguesa. 2021. Disponível em: https://www.museudalinguaportuguesa.org.br/portugues-lingua-pluricentrica-artigo-de-regina-pires-de-brito/ Acesso em: 19 jul.2022.
##submission.downloads##
Pubblicato
Fascicolo
Sezione
Licenza
Transferência de direitos autorais - Autorização para publicação
Caso o artigo submetido seja aprovado para publicação, já fica acordado que o autor autoriza a UFRJ a reproduzi-lo e publicá-lo na Diadorim: Revista de Estudos Linguísticos e Literários, entendendo-se os termos "reprodução" e "publicação" conforme definição respectivamente dos incisos VI e I do artigo 5° da Lei 9610/98. O artigo poderá ser acessado pela internet, a título gratuito, para consulta e reprodução de exemplar do artigo para uso próprio de quem a consulta. Essa autorização de publicação não tem limitação de tempo, ficando a UFRJ responsável pela manutenção da identificação do autor do artigo.
A Revista Diadorim utiliza uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0).