Fiama, Camonian
DOI:
https://doi.org/10.35520/diadorim.2018.v20n1a18186Keywords:
Fiama Hasse Pais Brandão, Luís de Camões, time, image, metamorphosis.Abstract
Fiama Hasse Pais Brandão is a poet of admirable erudition. This allows her to establish fruitful and astonishing dialogues with a large number of poets and other artists. Luís de Camões is a privileged Fiama’s interlocutor. The dialogue between the poetess and one of her most beloved poets, whom she has even studied as a critic, helps Fiama to investigate some central problems in her poetry, such as love, time, past and images. This article, from reading some poems, especially "A Camões" and "O gnomo", both from the book Novas visões do passado (1975), intends to illuminate, beyond the mere intertextuality, the relation between Fiama and Camões, without forgetting other important presences for the poetess, such as Fernando Pessoa. One of the central topics for this study will be the metamorphosis, ideia read in Camões and Fiama with Ovid’s orientation.
References
BLANCHOT, M. A conversa infinita 1 - a palavra plural. Trad. Aurelio Guerra Neto. São Paulo: Escuta, 2010.
BORGES, J. L. Borges y yo. In: ______. Obras completas. Barcelona: Emecé, 1996b. v. 2. p. 186-187.
______. Nueva refutación del tiempo. In: ______. Obras completas. Barcelona: Emecé, 1996a. v. 1. p. 135-149.
BRANDÃO, F. H. P. O labirinto camoniano e outros labirintos. 2. ed. Lisboa: Teorema, 2007.
______. Obra breve - poesia reunida. Lisboa: Assírio & Alvim, 2006.
CAMÕES, L. de. Os Lusíadas. Ed. Emanuel Paulo Ramos. Porto: Porto Editora, 1978.
______. Rimas. Ed. Álvaro J. da Costa Pimpão. Lisboa: Almedina, 2005.
CHAUÍ, M. Laços do desejo. In: ______. Desejo, paixão e ação na Ética de Espinosa. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
DELEUZE, G. Crítica e clínica. 2. ed. Trad. Peter Pál Pebart. São Paulo: 34, 2011.
HELDER. H. Poemas completos. Porto: Porto Editora, 2014.
LANGROUVA, H. A viagem na poesia de Camões. Lisboa: Imprensa Nacional/ Casa da Moeda, 2006.
LOPES, S. R. Literatura, defesa do atrito. Lisboa: Vendaval, 2003.
NANCY, J. Resistência da poesia. Trad. Bruno Duarte. Lisboa: Vendaval, 2005.
OVÍDIO. Metamorfoses. Trad. Paulo Farmhouse Alberto. Lisboa: Cotovia, 2007.
PESSANHA, C. Clepsidra. Org. Paulo Franchetti. São Paulo: Ateliê, 2009.
PESSOA, F. O eu profundo e os outros eus. Sel. Afranio Coutinho, fixação dos textos Maria Aliete Galhoz. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1993.
______. Poesia completa de Álvaro de Campos. Ed. Teresa Rita Lopes. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.
SENA, J. Uma canção de Camões. Lisboa: Edições 70, 1984.
SILVEIRA, J. F. da. Lápide e versão. Ensaios sobre Fiama Hasse Pais Brandão seguidos de Memorial da pedra, Antologia poética. Rio de Janeiro: Bruxedo, 2007.
SIMAS, M. A matéria simples da forma breve. In. ALVES, I.; MAFFEI, L. (orgs.). Poetas que interessam mais – leituras da poesia portuguesa pós-Pessoa. Rio de Janeiro: Azougue, 2011. p. 181-194.
SOUZA FILHO, A. F. “A minha aprendizagem dos seres supostos/ vivos” – uma leitura de Novas visões do passado, de Fiama Hasse Pais Brandão. Abril, v. 7, n. 15, p. 71-83.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright transfer -- Authorization to publication
If the submitted article is approved for publication, it is already agreed that the author authorizes UFRJ to reproduce it and publish it in Diadorim: revista de estudos linguísticos e literários, the terms "reproduction" and "publication" being understood as defined respectively by items VI and I of article 5 of Law 9610/98. The article can be accessed both by the World Wide Web (WWW) and by the printed version, with free consultation and reproduction of a copy of the article for the own use of those who consult. This authorization of publication is not limited in time, and UFRJ is responsible for maintaining the identification of the author of the article.
The journal Diadorim: revista de estudos linguísticos e literários is licensed under a Creative Commons Attribuition-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).