How Nelson Rodrigues`s characters speak

Authors

  • Adriano de Paula Rabelo Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.35520/diadorim.2019.v21n1a19642

Keywords:

Nelson Rodrigues, Brazilian language, daily life, Modernism.

Abstract

Regarding language, Nelson Rodrigues’s theatre is the culmination of a historic process related to assimilating Brazilian language in literature. All along the centuries, there have been attempts to “Brazilianize” the literary expression. The criticism of José de Alencar and Mário de Andrade are important landmarks that came up in the contexts of Romanticism and Modernism. This article shows, by surveying extensively his theatrical works, how Rodrigues, involved in the modernization of theatre in Brazil, made a true linguistic revolution onstage and accomplished the most complete plastic recreation of Brazilian prosody in literature, as the survey demonstrates.

Author Biography

Adriano de Paula Rabelo, Universidade Federal de Minas Gerais

- Pós-doutorado em Teoria Literária pela Universidade de Campinas;

- Pós-doutorado em Literatura Brasileira pela Universidade de São Paulo;

- Doutor em Literatura Brasileira pela Universidade de São Paulo;

- Mestre em Literatura Brasileira pela Univeridade de São Paulo;

- Atualmente é professor de Literatura Brasileira na Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais.

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Published

2019-08-19