The Understanding of Morphosyntactic Aspects that Illuminate The Meanings of Poem Gender

Authors

  • Elisabeth Ramos da Silva Universidade de Taubaté
  • Maria José Milharezi Abud Universidade de Taubaté

DOI:

https://doi.org/10.35520/diadorim.2017.v19n2a9959

Keywords:

Grammar teaching, Morphosyntax, Poem gender,

Abstract

Te aim of this paper is to present short considerations about the importance of grammar teaching, mainly what regards to the Morphosyntactic of the enunciations present in poem gender. We know that the grammar teaching has being one of the more controversial subjects among Portuguese language teachers. In general, those who are against grammar teaching believe that to learn the grammar aspects of the language do not add new linguistics skills to students. Others believe that is necessary to teach, through epilinguistic and/or metalinguistic activities, grammar contents, because they understand such learning is necessary both to intellectual development and to the domain of the grammar rules, which is a social demand. It will be presented the Vigotski's argumentation related to the utility of the grammar learning not only to develop linguistics skills, as well as to contribute the student global development. Terefore, frstly will be approached some Vigotski's conceptions indispensable to the understanding of this discussion, such as the school role for the development of scientifc concepts and the awareness that allows, in case of the language teaching, the conscious handling of the grammar rules, mainly those related to the standard rules. Furthermore, in the scope of this research, this conscious handling is the factor that takes the student to expand the reading of poem gender, to make possible the understanding of poetic expedients that pass unremarked without analysis of the Morphosyntactic aspects. Ten, will be offered examples of Morphosyntactic analysis in poem gender according to suggestions of Bechara, Henriques, Abreu, Neves, and others, which illustrate how this grammatical knowledge can expand and give other meanings to the text. About poem gender, the proposed examples will be more appropriate for high school students.

Author Biographies

Elisabeth Ramos da Silva, Universidade de Taubaté

Elisabeth Ramos da Silva. Doutora e Mestre em Educação pela Universidade de São Paulo (USP) e graduada em Letras pela USP. Pesquisadora e docente do Programa de Mestrado em Linguística Aplicada da Universidade de Taubaté (Unitau). Coordenadora e professora do curso de Especialização em língua portuguesa: gramática e uso da Unitau. 

Maria José Milharezi Abud, Universidade de Taubaté

Maria José Milharezi Abud. Doutora e Mestre em Educação, pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP) e graduada em Pedagogia e em Letras pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Taubaté. Pesquisadora e docente do Programa de Mestrado em Linguística Aplicada da Universidade de Taubaté (Unitau).

References

ABREU, Antônio Suárez. Gramática mínima para o domínio da língua padrão. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2003.

ANDRADE, Carlos Drummond de. Congresso internacional do medo. Reunião: 10 livros de poesia. 8. ed. Rio de Janeiro: J. Olympio, 1977. p. 49.

ANDRADE, Carlos Drummond de. Memória. Reunião: 10 livros de poesia. 8. ed. Rio de Janeiro: J. Olympio, 1977. p. 168.

ANDRADE, Mário de. Moça linda bem tratada. Lira paulistana. Poesias completas. São Paulo: Círculo do Livro, s.d., p. 352.

BECHARA, Evanildo. Ensino de gramática. Opressão? Liberdade? 12. ed. São Paulo: Ática, 2003.

BECHARA, Evanildo. Lições de Português pela análise sintática. 16. ed. Rio de Janeiro: Editora Lucerna, 2001.

BECHARA, Evanildo. Moderna Gramática Portuguesa. 37. ed. Rio de Janeiro: Editora Lucerna, 2000.

DANIELS, Harry. Vygotsky e a pedagogia. São Paulo: Edições Loyola, 2003.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Novo Dicionário Aurélio eletrônico versão6.0. 4. ed. Curitiba: Positivo, 2009.

GARCIA, Othon M. Comunicação em prosa moderna: aprenda a escrever, aprendendo a pensar . 26. ed. Rio de Janeiro : Editora FGV, 2007.

HENRIQUES, Claudio Cezar. Sintaxe: estudos descritivos da frase para o texto. Rio de Janeiro: Elsevier, 2008.

LIPMAN, Matthew. O pensar na educação. Tradução de Ann Mary Fighiera Perpétuo. Petrópolis: Vozes, 1995.

MARCUSCHI, LUIZ Antônio. Compreensão de texto: algumas reflexões. In: DIONÍSIO, Angela Paiva; BEZERRA, Maria Auxiliadora (Org.). O livro didático de português, múltiplos olhares. Rio de janeiro, Lucerna, 2001. p. 46-59.

NEVES, Maria Helena de Moura. Que gramática estudar na escola? Norma e uso na Língua Portuguesa. São Paulo: Contexto. 2003a.

NEVES, Maria Helena de Moura. Guia de uso do Português: confrontando regras e usos. São Paulo: Editora UNESP, 2003b.

PESSOA, Fernando. O moinho que mói trigo. Quadras ao Gosto Popular. [Introdução e fixação do texto por Georg Rudolf Lind e Jacinto do Prado Coelho]. Lisboa: editorial Ática, 1965.

PESSOA, Fernando. Obra poética. Organização, introdução e notas de Maria Aliete Galhoz. 4. ed. Rio de Janeiro: Companhia José Aguilar Editora, 1972. p. 229-230.

SILVA, Elisabeth Ramos da. A utilidade da teoria gramatical na produção de textos formais escritos. Estudos Linguísticos, São Paulo, n. XXXIV, p. 316-321, jul. 2005. Disponível em: <http://www.gel.org.br/estudoslinguisticos/edicoesanteriores/4publica-estudos-2005/4publica-estudos-2005-pdfs/a-utilidade-da-teoria-40.pdf>.

SILVA, Elisabeth Ramos da. Reflexões sobre a utilidade do ensino da gramática teórica para o domínio da norma-padrão. Revista Intercâmbio, São Paulo, LAEL/PUC-SP, v. XV. 2006. Disponível em: <http://revistas.pucsp.br/index.php/intercambio/article/view/3660/2391>.

TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática no 1º e 2º graus. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

Published

2017-12-29

Issue

Section

II. Para a relação entre ensino de gramática e produção de sentidos