MULTILINGUALISM AND DIASYSTEMATIC CONSTRUCTION GRAMMAR - Interview with Dr. Steffen Höder

Авторы

DOI:

https://doi.org/10.35520/diadorim.2021.v23n1a40399

Ключевые слова:

Gramática de Construções Diassistêmica, Contato Linguístico, Cognição

Аннотация

Steffen Höder is a Full Professor of Scandinavian Linguistics at the  Institute of Scandinavian Studies, Frisian Studies and General Linguistics at Kiel University. He has a PhD from University of Hamburg (Scandinavian Studies) and his main research interest regards Language contact, Areal linguistics, Language change and variation, Construction Grammar. Professor Höder is the author of several articles in international peer-reviewed journals and some of his current researches are about the Diasystematic Construction Grammar model. The present interview offers explanations that reveal mature reflections on the cognitive representation of grammar in a diasystematic perspective, contributing to interpretations of acquisition and descriptive phenomena of languages.

Steffen Höder é professor titular de Linguística Escandinava no Instituto de Estudos Escandinavos, Estudos Frísios e Linguística Geral da Universidade de Kiel. Ele possui PhD pela Universidade de Hamburgo (Estudos Escandinavos) e seus principais interesses de pesquisa dizem respeito ao contato linguístico, à linguística regional, à mudança e variação linguísticas, à Gramática de Construções. Professor Höder é autor de vários artigos em periódicos internacionais revisados por pares e algumas de suas pesquisas atuais são sobre o modelo da Gramática de Construções Diassistêmica. A presente entrevista traz explicações que revelam maduras reflexões sobre a representação cognitiva da gramática em perspectiva diassistêmica, a contribuírem para interpretações de fenômenos aquisicionais e descritivos das línguas.

 

Биографии авторов

Steffen Höder, Kiel University

Steffen Höder is a Full Professor of Scandinavian Linguistics at the  Institute of Scandinavian Studies, Frisian Studies and General Linguistics at Kiel University. He has a PhD from University of Hamburg (Scandinavian Studies)  and his main research interest regards Language contact, Areal linguistics,  Language change and variation, Construction grammar. Professor Höder is the author of several articles in international peer-reviewed journals and some of his current researches are about the Diasystematic Constructrion Grammar model.

Roberto de Freitas Jr., UFRJ/Docente

Graduado em Português/Inglês pela UFRJ, com especialização em Língua Inglesa pela PUC-Rio e mestrado e doutorado em Linguística pela UFRJ. Diretor Adjunto de Cultura e Extensão da FL/UFRJ; Membro do Colegiado de Extensão da FL/UFRJ; Professor Adjunto de Estudos Linguísticos do Dpto de Letras-Libras/UFRJ. Professor permanente do Programa de Pós Graduação em Linguística da UFRJ e Professor colaborador do Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística da UERJ/FPP. Interessado em estudos sobre a representação cognitiva, como L1 e L2, do PB, da LIBRAS e do Inglês, com ênfase na interface estrutura argumental/informacional e à luz da Gramática das Construções Baseada no Uso e da Gramática das Construções Diassistêmica. Coordenador do Núcleo de Estudos Sobre InterlínguaS (NEIS/UFRJ) e professor pesquisador do grupo Discurso & Gramática (D&G/UFRJ). https://orcid.org/0000-0001-6237-1040

Lia Abrantes Antunes Soares, UFRJ/Docente

Doutora em Letras pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Mestre em Linguística e Licenciada em Letras pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, onde atualmente é Professora Adjunta do Setor de Estudos Linguísticos do Departamento de Letras-Libras. Desenvolve pesquisa sobre os seguintes temas: efeitos de processos cognitivos e metodológicos sobre nativos e não nativos durante aquisição/aprendizagem de línguas; descrição do português do Brasil usado como L2 por estrangeiros e surdos; consciência linguística em tarefas de leitura e de produção de textos; avaliação de proficiência oral e escrita.

João Paulo da Silva Nascimento, UERJ/Mestrando UFRJ/Pesquisador

Mestrando em Linguística pela UERJ. Pós-Graduando em Linguística Aplicada e Ensino de Línguas pela UFMS. Graduado em Letras Vernáculas pela UFRJ.

Библиографические ссылки

BOAS, H. C.; HÖDER, S. Constructions in contact. Constructional perspectives on contact phenomena in Germanic languages (Constructional Approaches to Language 24). Amsterdam/Philadelphia: Benjamins, 2018.

BOAS, H. C.; HÖDER, S. Constructions in Contact 2. Language change, multilingual practices, and additional language acquisition (Constructional Approaches to Language). Amsterdam/Philadelphia: Benjamins, 2018.

DĄBROWSKA, E. Individual differences in grammatical knowledge. In: DĄBROWSKA, E.; DIVJAK, D. (orgs.). Cognitive linguistics, vol. 3: Key topics, 231–250. Berlin/Boston: de Gruyter, 2019.

ELLIS, N. C. Selective attention and transfer phenomena in L2 acquisition. Contingency, cue competition, salience, interference, overshadowing, blocking, and perceptual learning. Applied Linguistics 27, p. 164–194, 2006.

GOLDBERG, A. E. Constructions: a new theoretical approach to language. Trends in Cognitive Sciences 7, p. 219–224, 2003.

HÖDER, S. Sprachausbau im Sprachkontakt. Syntaktischer Wandel im Altschwedischen (Germanistische Bibliothek 35). Heidelberg: Winter, 2010.

HÖDER, S. Multilingual constructions: a diasystematic approach to common structures. In: BRAUNMÜLLER, K.; GABRIEL, C. (orgs.). Multilingual individuals and multilingual societies (Hamburg Studies on Multilingualism 13), p. 241–257. Amsterdam/Philadelphia: Benjamins, 2012.

HÖDER, S.; PRENTICE, J.; TINGSELL, S. Acquisition of additional languages as reorganization in the multilingual constructicon. In: BOAS, H.C.; HÖDER, S. (orgs.). Constructions in Contact 2. Language change, multilingual practices, and additional language acquisition (Constructional Approaches to Language). Amsterdam/Philadelphia: Benjamins, 2021.

HOLLMANN, W. B. Constructions in Cognitive Sociolinguistics. In: HOFFMANN, T.; TROUSDALE, G. (orgs.). The Oxford handbook of construction grammar, p. 491–509. Oxford/New York: Oxford University Press, 2013.

KRISTIANSEN, G. Style-shifting and shifting styles: A socio-cognitive approach to lectal variation. In: KRISTIANSEN, G.; DIRVEN, R. (orgs.). Sociolinguistics. Language variation, cultural models, social systems (Cognitive Linguistics Research 39), p. 45–88. Berlin: Mouton de Gruyter, 2008.

LEPIC, R. From letters to families: Initialized signs in American Sign Language. In: BOAS, H.C.; HÖDER, S. (orgs.). Constructions in Contact 2. Language change, multilingual practices, and additional language acquisition (Constructional Approaches to Language). Amsterdam/Philadelphia: Benjamins, 2021.

MATRAS, Y. Language contact. 2 ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2020.

SCHMID, H. The dynamics of the linguistic system. Usage, conventionalization, and entrenchment. Oxford: Oxford University Press, 2020.

Загрузки

Опубликован

2021-06-30

Выпуск

Раздел

Entrevista(s)/Interview(s)