Literature and education for ethnic-racial relations
DOI:
https://doi.org/10.35520/mulemba.2018.v10n19a20777Keywords:
Law number 10.639/03, Lusophone literatures, Afro-Brazilian literature, education for ethnic-racial relations.Abstract
The article discusses the humanizing potential of literature from the question of the values involved in the act of reading. It also presents possibilities of a comparative approach of African and Afro-Brazilian literatures, with a view to education for ethnic-racial relations.
References
ANTÓNIO, Mário. 100 poemas. Luanda: Editora ABC, 1963.
BARBOSA, Márcio. “O que não dizia o poeminha do Manuel”. In: Cadernos Negros n.15. São Paulo: Quilombhoje, 1992.
BOSI, Alfredo. “Narrativa e resistência”. In: Literatura e resistência. São Paulo, Companhia das Letras, 2002.
CHAUI, Marilena. Convite à filosofia. São Paulo, Ática, 2003.
COUTO, Mia. “País”. In: SAÚTE, N.; MENDONÇA, F. Antologia da nova poesia moçambicana. Maputo: AEMO, 1993.
FIORIN, José Luiz. Linguagem e ideologia. São Paulo: Ática, 2005.
LOPES, Manuel. Os flagelados do vento leste. Lisboa: Vega, 2001.
MEC/SEPIR. “Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana”. Brasília, outubro de 2005.
RAMOS, Graciliano. Vidas secas. São Paulo: Record, 1999.
SILVEIRA, Oliveira. “Outra Nega Fulô”. In: Cadernos Negros n.11. São Paulo: Quilombhoje, 1988.
SILVA, Cidinha da (org.). Africanidades e relações raciais: insumos para políticas públicas na área do livro, leitura, literatura e bibliotecas no Brasil. Brasília: Fundação Palmares, 2014.
SOUZA, Florentina da Silva. Afro-descendência em Cadernos Negros e Jornal do MNU. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
VEIGA, Marcelo da. O canto do ossobó. Linda a Velha: Alac/África, Literatura, Arte e Cultura, 1988.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).