Rooting Law number 10639/03: African literatures in basic education
DOI:
https://doi.org/10.35520/mulemba.2018.v10n19a21351Keywords:
African literature, education, anti-racist education.Abstract
This article aims to discuss the progress made and the persistent gaps in the implementation of law number 10639/03 in basic education. We also present perspectives of law enforcement in basic education in Portuguese classes of elementary education in public schools. It is based on the perspective that the presence of African and Afro-Diasporic authorship texts acts as much in the diffusion of history, culture and literature as it allows the knowledge of the cultural roots of many of the individuals that are in the school ranks and do not recognize Africa as a matrix of art and science, also contributing to anti-racist education.
References
AUGEL, Moema Parente. Os segredos da “Barraca”. A representação da nação na literatura de guerra da Guiné-Bissau. Revista Crioula, 2008.
BRASIL. Lei 10.639/2003, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9. 394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/2003/L10.639.htm>. Acesso em 14 de outubro de 2018.
____________. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-brasileira e Africana. Ministério da Educação, Brasília: 2004. Disponível em: < http://www.acaoeducativa.org.br/fdh/wp-content/uploads/2012/10/DCN-s-Educacao-das-Relacoes-Etnico-Raciais.pdf>. Acesso em 14 de outubro de 2018.
DALCASTAGNE, Regina. Por que precisamos de escritoras e escritores negros? In: SILVA, Cidinha da (ORG). Africanidades e relações raciais: insumos para políticas públicas na área do livro, leitura, literatura e bibliotecas no Brasil. Brasília: Fundação Cultural Palmares, 2014.
LOPES, Carlos. “O recreio das dez e meia”. In: SECCO, Carmem Lúcia Tindó Ribeiro. Apostila de prosa das cinco literaturas de língua portuguesa. Rio de janeiro: UFRJ, 2002.
MIRANDA, Maria Geralda de; SANTOS, Rosenilda Roberto dos. “Linguagens em diálogo no ensino da cultura e da história africanas”. In. Cadernos do CNLF, Vol. XVII, Nº 04. Rio de Janeiro: CiFEFiL, 2013, p. 129-137.
MUNANGA, Kabengele. As origens africanas do Brasil contemporâneo: histórias, línguas, culturas e civilizações. São Paulo: Global, 2009.
SALÚSTIO, Dina. “A indústria de tambores”. In: SECCO, Carmem Lúcia Tindó Ribeiro. Apostila de prosa das cinco literaturas de língua portuguesa. Rio de janeiro: UFRJ, 2002.
SANTOS, Izabel Cristina da Rosa Gomes dos. Infância e memória em Ondjaki: voando pelo tempo. Abril– Revista do Núcleo de Estudos de Literatura Portuguesa e Africana da UFF, Vol. 6, n° 13, 2° sem., nov. 2014, p. 81-94.
ONDJAKI. Os da minha rua. Rio de Janeiro: Língua Geral, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).