This is an outdated version published on 2023-11-30. Read the most recent version.

An underdone past:

toward a historiography of dance from an anti-colonial Marxist perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58786/rbed.2022.v1.n1.52367

Keywords:

Dança, História da dança, Marxismo

Abstract

This article emphasizes the challenges in researching the History field of knowledge focused on the dance practice and its productions, particularly when organized as a curricular component in a major in dance -an undergraduate course. The crisis that is faced with the colonizing recognition of knowledge is analyzed here from an anti-colonial Marxist perspective where the questioning of the contents and the historical narratives take center stage. In addition, one may wonder what position the knowledge of the official history of dance occupies. How to intersect the knowledge that has already been produced withthe reality and the subjects' stories of the present time? In this sense, this historiography of dance ends up underlining what has been, and still is, hegemonic and what has been made invisible. The underdone past, that exists and lives in the present, carries in itself the contradictions and the condition for reshaping and transformation.

Author Biography

Luciana Gomes Ribeiro, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás

Doutora em História pela Universidade Federal de Goiás (2010), com investigação nas interfaces entre a História e a Dança a partir da constituição da prática artística de dança na cidade de Goiânia. Mestre em Pedagogia do Movimento/Educação Física pela UNICAMP (2003), com pesquisa em Dança, processos de criação. Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás/IFG, Campus Aparecida de Goiânia – Artes. Atua no curso de Licenciatura em Dança e no Técnico integrado ao Ensino Médio. Professora Permanente do PPG em Artes, Mestrado Profissional em Ensino de Artes – Rede ProfArtes. Membra do Grupo de Pesquisa InComum IFG/CNPq e do Grupo de Pesquisa em Memória e História da Dança UFG/CNPq. Autora do livro “Breves Danças à Margem”, 2019.

References

BODEI, Remo. A história tem um sentido? Tradução de Reginaldo Di Piero. Bauru: EDUSC, 2001.

EAGLETON, Terry. Depois da teoria: um olhar sobre os Estudos Culturais e o pós-modernismo. Tradução de Maria Lucian Oliveira. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005.

FERNANDES, Sabrina. Se quiser mudar o mundo: um guia político para quem se importa. São Paulo: Planeta, 2020.

GRAMSCI, Antonio. Concepção dialética da história. 3ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

KOSIK, Karel. Dialética do concreto. Tradução de Célia Neves. 2ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.

LOSURDO, Domenico. O marxismo ocidental: como nasceu, como morreu, como pode renascer. Tradução de Ana Maria Chiarini. São Paulo: Boitempo, 2018.

MÉZAROS, István. O poder da ideologia. Tradução de Paulo Cezar Castanheira. São Paulo: Boitempo, 2004.

NETTO, José Paulo. Introdução ao estudo do método de Marx. São Paulo: Expressão Popular, 2011.

Published

2022-07-15 — Updated on 2023-11-30

Versions