This is an outdated version published on 2023-11-30. Read the most recent version.

Perception of the dancers' sensations in online classical ballet classes in Brazil during the Covid-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58786/rbed.2022.v2.n2.52407

Keywords:

sensações, ensino-aprendizagem, ballet, aulas on-line, pandemia

Abstract

The Covid-19 pandemic affected the education of many dancers and teachers worldwide. The abrupt transference from face-to-face to remote teaching through various online communication platforms impacted their ways of sensing. This research investigates the sensations of dancers from different parts of Brazil during their learning process in intermediate-advanced online ballet classes and their relationship with the construction of their corporeality. We carried out a qualitative study, with ethnographic and autoethnographic sources (observation, participation, interviews and videos). Dancers in remote ballet classes reported feeling challenges and opportunities concerning their perceptions of seeing, hearing, touching and feeling kinaesthetically. Most dancers considered positive benefits to their mental and physical health from socialising with their peers and from dancing and learning continuously. These classes challenged the dancers' sensoria and served as an extra resource for their knowledge of dance.

Author Biographies

Doris Dornelles de Almeida, Federal University of Viçosa

Doutorado em Dança na Roehampton University-London. Professora de Ballet Clássico e Música na Universidade Federal de Viçosa-UFV. Bailarina com experiência profissional nacional e internacional em companhias de dança desde 1994. Atuo como bailarina, coreógrafa e pesquisadora nas Ciências Humanas, Sociais, Filosofia e Arte na temática da dança, cultura nas organizações e indústria cultural, baseada na perspectiva do corpo sócio-histórico-cultural e do embodiment (corporalidade). Possuo Mestrado em Administração e Negócios com Louvor pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul-PUCRS (2012), Especialização em Teoria do Teatro-Cena Contemporânea pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul-UFRGS (2005), Graduação em Administração de Empresas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS (2006) e Graduação em Bacharel em Artes-Danca - Folkwang Hochschule Essen- Alemanha (2002).

Hillary Maria Lemes Farias, Universidade Federal de Viçosa

Natural de Montes Claros (MG), graduada em Dança pela Universidade Federal de Viçosa (UFV), possui formação na área de ballet clássico e dança contemporânea como bailarina e professora.

 

Published

2022-12-30 — Updated on 2023-11-30

Versions