Between discursive disputes:

History of the ideas of Dance Teaching inBrazilian Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58786/rbed.2023.v1.n3.58377

Keywords:

Dança/Educação, Ensino da Dança, Histórias dos processos de ensino-aprendizagem em Dança.

Abstract

This text seeks to develop critical reflections about the workStories of Dance Teaching Ideas in Brazilian Education(VIEIRA, 2019), in an attempt to understand how the author's discourse is located in the field of discursive dispute of the historical processes of Teaching Dance, in the Brazilian context. Thus, it should be noted that the book is one of the few extensive materials on the subject, especially with regard to analyzesin official Education documents. Therefore, we perceive that Vieira's propositions lead us to understand the socio-historical dynamics of Dance Teaching, in a dimension of public policies for the insertion of this artistic knowledge in Education, so that other issues related to this field are gaining marginality

Author Biography

Alexsander Barbozza, Federal University of Paraíba

Artiste-docente da Dança, Doutrande e Mestre em Dança pelo Programa de Pós-graduação em Dança da Universidade Federal da Bahia (PPGDanca/UFBA), Especialiste em Arte-Educação pela Faculdade Venda Nova do Imigrante (FAVENI) e Licenciade em Dança pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Atuo como professore substituto no Curso de Licenciatura em Dança da Universidade Federal da Paraíba (UFPB) e de Dança/Arte na Escola de Referência de Ensino Médio Aníbal Fernandes (EREMAFE- Recife). Tenho me dedicado à pesquisas sobre a Histórias dos processos de ensino-aprendizagem em Dança para âmbito escolar brasileiro, Currículo e Formação inicial de docentes em Dança.

References

BARBOSA, Ana Mae. A bailarina e o poeta. Prefácio. In: MARQUES, Isabel; BRAZIL, Fábio. Arte em questão. 2ª. ed. São Paulo: Cortez, 2014.

BARBOZZA, Alexsander da Silva; DAMASCENO, Letícia; AQUINO, Rita Ferreira de. Historiografando, Dançando e Ensinando: as produções teóricas do Curso de Pós-graduação em Dança-Educação (Lato Sensu). Anais do 6º Congresso Científico Nacional de Pesquisadores em Dança – 2ª Edição Virtual. Salvador: Associação Nacional de Pesquisadores em Dança – Editora ANDA, 2021. Disponível em: <https://proceedings.science/anda/anda-2021/trabalhos/historiografando-dancando-e-ensinando-as-producoes-teoricas-do-curso-de-pos-grad?lang=pt-br>. Acesso: 04 abr. de 2023.

BARBOZZA, Alexsander; DAMASCENO, Letícia. O Curso de Dança na Educação e a Escolinha de Arte do Brasil (Rio de Janeiro, 1970 - 1975). Revista do Centro de Educação da Universidade Federal de Santa Maria. Rio Grande do Sul, 2022a. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/53291>. Acesso: 04 abr. de 2023.

BARBOZZA, Alexsander; DAMASCENO, Letícia. O Ensino da Dança Empirista no Brasil. Revista Investigaciones en Danza y Movimiento: Buenos Aires. vol 3, n° 6, 2022b. Disponível em: <https://revistasojs.una.edu.ar/index.php/IDyM/article/view/147>.Acesso: 04 abr. de 2023.

BARBOZZA, Alexsander; AQUINO, Rita Ferreira de. O Ensino da Dança no Brasil: em qual realidade nos encontramos?. 8º Encontro de Pesquisa Educacional em Pernambuco (Anais), Pernambuco: Recife, 2021. Disponível em: <https://www.editorarealize.com.br/index.php/artigo/visualizar/83415>. Acesso: 04 abr. de 2023.

BRANCO, Emerson Pereira; BRANCO, Alessandra Batista de Godoi; ZANATTA, Shalimar Calegari; NAGASHIMA, Lucila Akiko. A implementação da Base Nacional Comum Curricular no contexto das políticas neoliberais. 1ª ed. - Curitiba: Appris, 2018.

FALCÃO, Inaicyra. Corpo e ancestralidade: uma proposta pluricultural de dança arte-educação. São Paulo: Terceira Margem, 2006.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Trad. Luiz Felipe Baeta Neves - 2ª ed. - Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1986.

GEHRES, Adriana de Farias. Corpo-Dança-Educação: na contemporaneidade ou da construção de corpos fractais. Instituto Piaget: Lisboa, 2008.

KILOMBA, Grada. Memórias de Plantação: Episódios de racismo cotidiano. Trad. Jess Oliveira. - 1ª ed. - Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

NASCIMENTO, Letícia Carolina P. do. Transfeminismo. São Paulo: Editora Jandaíra, 2021.

MIRANDA, Orlando (Org.). Coletânea do Jornal de Arte e Educação. Capa Ziraldo - Rio de Janeiro. 2009.

SILVA, Marilza Oliveira da. Danças como mediação educacional para a diversidade e ações afirmativas. Salvador: UFBA, Escola de Dança; Superintendência de Educação a Distância, 2018. Disponível em:https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/430119/2/eBook_Dan%C3%A7a_como_Media%C3%A7%C3%A3o_Educacional_para_Diversidade_e_A%C3%A7%C3%B5es_Afirmativas_II_UFBA.pdf>. Acesso: 04 abr. de 2023.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. - 3ª ed. 10. reimp. - Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.

SOUZA, Ana Paula Abrahamian. de. Corpos que dançam dentro e fora da escola: discursos pela interculturalidade na dança no ensino. Dissertação (Mestrado em Educação), Centro de Educação da Universidade Federal de Pernambuco (CE/UFPE). 2010. Disponível em: <https://repositorio.ufpe.br/bitstream/123456789/4154/1/arquivo258_1.pdf>. Acesso: 04 abr. de 2023.

SOUZA, Rosineide Marta Mauricio; NASCIMENTO, José Matheus do. A Jurema no Ritual de Toré dos Potiguaras. V Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade. São Cristóvão - SE, 2011. Disponível em: <https://docplayer.com.br/15566082-A-jurema-no-ritual-tore-dos-potiguara.html>. Acesso: 04 abr. de 2023.

VIEIRA, Marcilio de Souza. História das ideias do ensino da dança na educação brasileira. - 1ª ed. - Curitiba: Appris, 2019.

Published

2023-09-02 — Updated on 2024-05-09

Versions

How to Cite

BARBOZZA, Alexsander. Between discursive disputes:: History of the ideas of Dance Teaching inBrazilian Education. Brazilian Journal of Dance Research, [S. l.], v. 2, n. 3, p. 347–354, 2024. DOI: 10.58786/rbed.2023.v1.n3.58377. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rbed/article/view/58377. Acesso em: 4 dec. 2024.