This is an outdated version published on 2023-12-01. Read the most recent version.

The Bachata dance in Brazil:

a State of art four contexts of knowledge production

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58786/rbed.2023.v1.n3.58809

Keywords:

Dança-Bachata, Estado da Arte, Danças de Salão.

Abstract

This duo dance work aims to understand how the bachata dance has been approached, in the research referring to the historically said ballroom dances, in four contexts of contemporary knowledge production in our country. In the methodological scope, this study is a qualitative research in education, and used the exploratory research method, type State of art to assimilate the referred investigated phenomenon. With the accomplishment of this study, we realized that there are very few works directed to Dances historically said for two, centralizing, to a great extent, the issues of gender and well-being promoted by this practice. 

Author Biographies

Luana Brandão Beserra, Federal University of Paraíba

Artista-docente da dança Bachata, Licenciada em Dança pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB), possuo formação em Bachata pela plataforma World Mastery com os professores Ataca e Alemana. Tenho me dedicado a pesquisas sobre: História e processos de ensino-aprendizagem da Bachata. 

Roana Borges Barbosa, Federal University of Paraíba

Artista-docente da dança Bachata, Licencianda em Dança na Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Integrante bolsista do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) - 2022. Cocriadora do projeto Bachata Delas desde 2019. Tenho me dedicado a pesquisas sobre: História e processos de ensino-aprendizagem da Bachata.

Alexsander Barbozza da Silva, Federal University of Paraíba

Artiste-docente da Dança, Doutrande e Mestre em Dança pelo Programa de Pós-graduação em Dança da Universidade Federal da Bahia (PPGDanca/UFBA), Especialiste em Arte-Educação pela Faculdade Venda Nova do Imigrante (FAVENI) e Licenciade em Dança pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Atuo como professore substituto no Curso de Licenciatura em Dança da Universidade Federal da Paraíba (UFPB) e de Dança/Arte na Escola de Referência de Ensino Médio Aníbal Fernandes (EREMAFE- Recife). Tenho me dedicado à pesquisas sobre a Histórias dos processos de ensino-aprendizagem em Dança para âmbito escolar brasileiro, Currículo e Formação inicial de docentes em Dança.

Published

2023-09-02 — Updated on 2023-12-01

Versions

How to Cite

BRANDÃO BESERRA, Luana; BORGES BARBOSA, Roana; BARBOZZA DA SILVA, Alexsander. The Bachata dance in Brazil: : a State of art four contexts of knowledge production. Brazilian Journal of Dance Research, [S. l.], v. 2, n. 3, p. 381–407, 2023. DOI: 10.58786/rbed.2023.v1.n3.58809. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rbed/article/view/58809. Acesso em: 17 jul. 2024.