Dancing at school:

Activating and raising awareness of bodies in formal education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58786/rbed.2023.v1.n3.59052

Keywords:

Corpo, Dança, Educação, Escola, Ensino-aprendizagem.

Abstract

This article aims to investigate the possibilities of inserting artistic-pedagogical practices in Dance in formal education/basic education. By looking closely at the school context and how the institutional, curricular and physical structure of the school has been/is formed (GABARDO, 2020; VASCONCELLOS, STORCK, MOMOLI, 2018; MARQUES, 2014), we find the impressions it leaves on the bodies that are part of this environment (KATZ AND GREINER, 2005). Realising the reality of art teaching in Brazil, we investigated and tested how dance creation-teaching-learning procedures can take place at school, articulating these practices with the ideas of engaged pedagogy and the creation of learning communities (HOOKS, 2017, 2020, 2021), as well as concepts/practices of body awareness and the creation of discourses via the body (ROEL, 2020; SETENTA, 2008)

Author Biographies

Giancarlo Martins, State University of Paraná

Artista da Dança, professor e pesquisador do Programa de Pós-graduação em Artes e das Graduações em Dança da UNESPAR/FAP. Doutor e Mestre em Comunicação e Semiótica pela PUC-SP. Integrou a equipe de pesquisadores do Programa Rumos Itaú Dança e colaborou com Enciclopédia de Dança do Instituto Itaú Cultural.

Mábile Borsatto, State University of Paraná

Artista-docente da Dança. Doutora em Teatro pelo programa de Pós-graduação em Teatro da UDESC-SC e mestre em Dança pelo programa de Pós-graduação em Dança da UFBA-BA. Professora colaboradora dos cursos de Bacharelado e Licenciatura em Dança da UNESPAR/FAP-PR

Bruna Ramos Tomaz, State University of Paraná

Bacharela e Licenciada em Dança pela UNESPAR/FAP. Atua como professora do componente curricular Arte na rede pública do estado do Paraná. Ao longo da graduação foi bolsista dos Programas de Iniciação à Docência (PIBID) e Iniciação Científica (PIBIC).

Published

2023-09-02 — Updated on 2023-12-01

Versions

How to Cite

MARTINS, Giancarlo; BORSATTO, Mábile; RAMOS TOMAZ, Bruna. Dancing at school: : Activating and raising awareness of bodies in formal education. Brazilian Journal of Dance Research, [S. l.], v. 2, n. 3, p. 66–95, 2023. DOI: 10.58786/rbed.2023.v1.n3.59052. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rbed/article/view/59052. Acesso em: 18 dec. 2024.