Ñ face-to-face + face-to-face - an experience of dance creation in the era of the popularization of digital technologies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58786/rbed.2023.v2.n4.62357

Keywords:

dança e tecnologia

Abstract

This text reports the process of creation, exhibition and operation of the choreographic project Non-Presential + Face to Face, which explores easily accessible and widely disseminated technological resources, such as smartphones, internet, cameras and platforms such as YouTube and Stream Yard. The central hypothesis of the text is that the use of these communication technologies, already familiar and relatively simple to handle, interferes in fundamental aspects of creation in Dance. To substantiate this hypothesis, the text dialogues with concepts such as Dance with Technological Mediation and (SANTANA, 2006), and presents choreographic models, such as Lisa Naugle Distributed Choreography (2002), Telematic Dance (SANTANA, 2016) and SCHULZE Choreographic System (2005).

Author Biography

Vanilto Alves de Freitas, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, Brasil.

Doutor em Artes Cênicas pelo PPGAC da Universidade Federal da Bahia, é mestre pelo PPGArtes na Universidade Federal de Uberlândia (2011) e graduado em ciências sociais também pela Universidade Federal de Uberlândia (2003). Atualmente atua como Professor no Bacharelado em dança da UFU - Universidade Federal de Uberlândia. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Dança, atuando principalmente nos seguintes temas: danças urbanas/hip hop e suas conexões com a dança contemporânea, técnicas corporais, formatação de trabalhos de dança em diferentes suportes/mídias e a exploração da relação arte-cidade no ambiente urbano com foco na criação e na formação.

 

References

BENJAMIM, Walter. A obra de arte na época da sua reprodução mecanizada. Tradução João Maria Mendes. Editora Escola Superior de Teatro e Cinema Amadora, Portugal, 2010.

BRITTO, Glaucia da Silva e SIMONIAN, Michele. TIC? TDIC? Tecnologia Assistiva? Educacional? Social? O que significa cada?. In Arquer https://www.arquer.com.br/techterra/tic-tdic-tecnologia-assistiva-educacional-social-o-que-significa-cada/ última visita em 19/12/2023.

GUIMARÃES, Daniela. Corpolumen: Poéticas de (RE) invenções no Corpo na Interação Dança e Cinema. 2017. 314f. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Escola de Teatro, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/28384?locale=pt_BR. Acesso em: 20 nov. 2023.

NAUGLE, L. M. Distributed Choreography: a video-conferencing environment. PAJ: A Journal of Performance and Art, v. 24, n. 2, p. 56-62, May 2002. Disponível em: https://smedia.hkust.edu.hk/james/projects/cindyRef/01.pdf Acesso em: 20 nov. 2023.

SANTANA, Ivani. A Dança na Cultura Digital. Salvador: EDUFBA, 2006.

SANTANA, Ivani. Primeiras Experiências Telemáticas do Grupo de Pesquisa Poéticas Tecnológicas: Corpo Audiovisual. Revista Eletrônica MAPA D2 – Mapa e Programa de Artes em Dança (e Performace) Digital, Ivani Santana (Org) Salvador: PPGAC, Nov. 2015.

JÜRGENS, S. Transmedia choreography: integrating multimodal video annotation in the creative process of a social robotics performance piece. Body, Space & Technology, v. 12, 2013. Disponível em: http://bstjournal.com/vol13/stephanjurgens/stephanjurgens.pdf . Acesso em: 14 nov. 2023.

SPANGHERO, Maíra. A dança dos encéfalos acesos. Coleção: Coleção Rumos Itaú Cultural Transmídia. Editora Itaú Cultural. São Paulo, 2003.

TEIXEIRA, Guilherme Fraga da Rocha. De Arbeau ao robo: um percurse historiográfico sobre procedimentos de composição coreográfica. 2017. 153f. Dissertação (Mestrado - Programa de Pós-Graduação em Dança) – Escola de Dança, Universidade Federal da Bahia, 2017. https://repositorio.ufba.br/handle/ri/25677 Acesso em: 20 nov. 2023.

SCHULZE, G. B. Distributed choreography: a framework to support the design of computer-based artefacts for choreographers with special reference to Brazil. Thesis (Doctor of Philosophy) – Department of Dance Studies, School of Arts, University of Surrey, Surrey, 2005.

VERSUS, Ivani Santana (2005) disponível em https://www.youtube.com/watch?v=B_Zb6-pBom0&t=158s Acesso em: 20 nov. 2023.

Ñ Presencial + Face a Face. Vanilton Lakka. (2023) https://www.youtube.com/watch?v=HvDXQr0VTCM Acesso em: 20 nov. 2023.

Realidade virtual e aumentada: o que é, como funciona e qual a diferença? In Positivo do seu Jeito. https://www.meupositivo.com.br/doseujeito/tecnologia/realidade-virtual-e-realidade-aumentada/ ultimo acesso 19/12/2023

Published

2024-02-01

How to Cite

ALVES DE FREITAS, Vanilto. Ñ face-to-face + face-to-face - an experience of dance creation in the era of the popularization of digital technologies. Brazilian Journal of Dance Research, [S. l.], v. 2, n. 4, p. 25–44, 2024. DOI: 10.58786/rbed.2023.v2.n4.62357. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rbed/article/view/62357. Acesso em: 17 jul. 2024.