Shared kinespheres: from individual to collective space

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58786/rbed.2024.v3.n5.63102

Abstract

This paper reflects and conceptualises the notion of shared kinesphere, which has been elaborated by the author in her Laban Movement Analysis experiments in dance activities since 2013. It approaches the concept of kinesphere from Labanian Choreutics, as well as presents and discusses its developments from scholars and artists such as Monica Allende Serra, Ciane Fernandes and William Forsythe, who specified singular ways of using the concept in their artistic and pedagogical investigations. Then, it discusses and reflects on the sharing of a common sphere of movement between two or more people, addressing implications that the image and sensation of the shared kinesphere can have on the quality of improvisational encounters and on the creation of other dynamics and spatial tensions for duos, trios or groups that dance together.

Author Biography

Vivian Vieira Peçanha Barbosa, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, Brasil.

Artista e pesquisadora da área da dança. Professora do Bacharelado em Dança da Universidade Federal de Uberlândia - UFU, atuando principalmente nas áreas de técnica e criação em Dança. Doutora em Artes Cênicas pela Universidade Federal da Bahia - UFBA, com doutorado sanduíche realizado na Middlesex University - Londres, Reino Unido - com orientação da Profa. Dra. Vida Midgelow e bolsa CAPES/PDSE. Mestre em Ciência da Arte (atual programa de Estudos Contemporâneos das Artes) pela Universidade Federal Fluminense - UFF (2011), com bolsa CAPES. Bacharel em Dança pela Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ (2008), com bolsa de Iniciação Artística e Cultutral. Vem se dedicando a investigar as proposições de Rudolf Laban, pesquisando seus princípios e conceitos em interlocuções filosóficas, pedagógicas e artísticas. Tem interesse pelos processos de criação em dança, pelo estudo criativo do movimento pautado por princípios tais como os abordados no Sistema Laban, pelas metodologias e métodos de pesquisa baseados na prática artística, além de interlocuções entre dança, filosofia e educação. (Texto informado pelo autor)

References

BARBOSA, V.V.P. Entre o cultivo e a espera: caminhos para uma poética de permanência e transformação na dança. 2019. 233 p. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Escola de Teatro, Universidade Federal da Bahia (UFBA), 2019.

CALDAS, Paulo. Linhas Serpentinas: Notas sobre uma abordagem labaniana do espaço. Revista Cena, Porto Alegre, nº 32 p. 58-72 set./dez. 2020 Disponível em: http://seer.ufrgs.br/cena

EARP, Ana Célia de Sá. Princípios de conexões dos movimentos básicos em suas relações anátomo-cinesiológicas na dança segundo Helenita Sá Earp. In: VI Congresso de Pesquisa e Pós - Graduação em Artes Cênicas. 2010, São Paulo. V Congresso da Abrace. São Paulo: ABRACE, 2010. v. 1. p. 1-7.

GUEST, Ann Hutchinson. Labanotation: the system of analyzing and recording movement. Fourth Edition. Illustrated by Doug Anderson. New York: Routledge, 2005.

LABAN, Rudolf. Choreutics. Annotated and edited by Lisa Ullman. Hampshire, UK: Dance

Books, 2011a.

LABAN, Rudolf. The Mastery of Movement. Fourth Edition. Revised by Lisa Ullman. Hampshire, UK: Dance Books, 2011b.

LABAN, Rudolf. A vision of dynamic space. London and Philadelphia: The Falmer Press, 1984.

LABAN, Rudolf. Modern Educational Dance. Third Edition. Revised with additions by Lisa

Ullman. London, MacDonald & Evans, 1975.

LABAN, Rudolf. Rudolph Laban’s unpublished article. Guildford: University of Surrey Library, Laban Archive, L/E/5/15, s.d.

LAUNAY, Isabelle. A la recherche d’une danse moderne: Rudolf Laban et Mary Wigman. Université de Paris 8, Saint-Denis - Département Danse, 1997.

LAUNAY, Isabelle. Laban, ou a experiência da dança. Trad. Gustavo Ciríaco. In: PEREIRA, Roberto & SOTER, Silvia (orgs). Lições de Dança I. Rio de Janeiro: Univercidade Editora, 1999.

MCCAW, Dick (org.). The Laban Sourcebook. London and New York: Routledge, 2011.

MERLEAU-PONTY, Maurice (1908-1961). Fenomenologia da Percepção. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

MOTTA, Maria Alice Monteiro. Teoria Fundamentos da Dança: uma abordagem epistemológica à luz da Teoria das Estranhezas. (Dissertação) Mestrado em Ciência da Arte. Niterói: Universidade Federal Fluminense, 2006.

RENGEL, Lenira P. Dicionário Laban. São Paulo: Annablume, 2003.

Published

2024-10-18

How to Cite

BARBOSA, Vivian Vieira Peçanha. Shared kinespheres: from individual to collective space. Brazilian Journal of Dance Research, [S. l.], v. 3, n. 5, p. 386–406, 2024. DOI: 10.58786/rbed.2024.v3.n5.63102. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rbed/article/view/63102. Acesso em: 21 nov. 2024.