A dance rehearsal/essay

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58786/rbed.2024.v3.n5.64190

Keywords:

Dança, Política, Contracolonialidade

Abstract

“A dance rehearsal” was born as a conversation circle or, specifically, a samba circle. Diversity and circularity, which puts everyone on the same level, are structuring factors: it's not enough to talk, or samba, only with Antônio Bispo dos Santos - a quilombola thinker of countercoloniality and the main author of this essay. If the roda is to be good, it needs more people: theoreticians and practitioners, canonical and popular, dialogue in the gyre, which outlines issues of dance understood as a way of life, intangible cultural heritage, work, profession and field of knowledge - even if, at times, these many dimensions clash with each other. In the gingado, a discussion opens up about a counter-colonial democratization that goes beyond the recognition and appreciation of non-hegemonic knowledge at the university and also deals with a methodological and formal update.

Author Biographies

Mirela Lima de França, Universidade Federal da Bahia, Salvador, Brasil.

Professional dancer since 2009, studied at Escola do Teatro Bolshoi no Brasil (Joinville/Brazil). Graduated in Fashion Design by Universidade Veiga de Almeida (2016, Rio de Janeiro/Brazil). Currently working as independent artist and dance researcher. Has experience in Arts, focusing on Dance. Worked as dancer, choreographer, director, teacher and costume designer. Academically interested in researching non-colonial and multidisciplinary Dance approaches.

Mirella Misi, Universidade Federal da Bahia, Salvador, Brasil.

Atualmente é Professora da Escola da Dança da Universidade Federal da Bahia. Coordenadora do Laboratório de Pesquisas Avançadas do Corpo (LAPAC) e do Laboratório de Captura de Movimento (MoCap). Co-lider do Elétrico Grupo de Pesquisa em Ciberdança. Atua no Programa de Pós-Graduação em Dança/UFBA - Mestrado e Doutorado Acadêmicos (PPGDança) e Programa de Mestrado Profissional em Dança (PRODAN). Fundadora do Laboratório de Arte e Tecnologia SLASH, em Amsterdam. Tem doutorado em Artes Cênicas (UFBA) com estágio no Departamento de Comunicação, Informação e Tecnologia da The Hague University of Applied Sciences, Holanda. Mestrado em Artes Cênicas (UFBA) com estágio na Amsterdamse Hogeschool voor de kunsten, Holanda. Licenciatura em Dança (UFBA). Áreas de Conhecimento: Filosofia da Arte, História da Arte, Educação e Criação Artística. Experiência na área das artes:Dança, Artes Visuais, Arte Digital e Interativa, Videodança.

References

KRENAK, A. Futuro Ancestral. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.

LEPECKI, A. Exaurir a dança: performance e a política do movimento. Tradução: Pablo Assumpção Barros Costa. São Paulo: Annablume, 2017.

MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

O., B. Pedagogias do chão: arte, política e disputa na experiência do JAMAC. São Paulo: autoria compartilhada. No prelo.

PAES, G. B. A. Dança e estado: dispositivos de centralização do poder e pulverização do dissenso. Salvador: Edufba, 2021.

RAMOS, N. Fooquedeu: um diário. São Paulo, 2022.

SANTOS, A. B. A terra dá, a terra quer. São Paulo: Ubu Editora/ PISEAGRAMA, 2023.

UKELES, M. L. (s.d.) Manifesto for Maintenance Art, 1969!. Ronald Feldman Gallery, New York. Disponível em: https://feldmangallery.com/exhibition/manifesto-for-maintenance-art-1969. Acesso em: 29/05/2024.

Published

2024-10-18

How to Cite

LIMA DE FRANÇA, Mirela; MISI, Mirella. A dance rehearsal/essay . Brazilian Journal of Dance Research, [S. l.], v. 3, n. 5, p. 458–473, 2024. DOI: 10.58786/rbed.2024.v3.n5.64190. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rbed/article/view/64190. Acesso em: 28 oct. 2024.