Geolocating the artist

cardinal points of a dance research guided by autobiographical artistic practice in the Performing Arts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58786/rbed.2024.v3.n5.63226

Keywords:

Autofiction, Creative process, Biographical space, Self Writing.

Abstract

In this article, I present the creative process of a scene, expressed through practical experiments carried out during the discipline "Body, feminist practices and testimonial dramaturgies". Using testimonial and documentary elements, focusing on scenic creation in dance to narrate autofictional experiences. In this research guided by artistic practice, guiding themes are explored to create dramaturgies, choreographies and performance actions. For this reason, the importance of the elements of the biographical space stands out: documents obtained in the process, personal histories, memorials, images and children, being important starting points for the geolocated scenic creation in dance.

Author Biography

Davidson José Martins Xavier, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brasil

He is a Dance and Theater artist, artist-educator, and movement instructor. DRT: 28.220. He graduated with a Bachelor's degree in Arts/Theater from the State University of Montes Claros (UNIMONTES) in 2004, holds a postgraduate degree in Psychopedagogy (2013), and an MBA in Art History (2018). He earned his Master’s in Performing Arts from PPGAC/UFG. He is a member of the research group Mito, Rito e Cartografias Feministas nas Artes (MOTIM/PPGARTES/UERJ/CNPq) and the Laboratório de Pesquisa Interdisciplinar em Artes da Cena (LAPIAC/FEFD/UFG/CNPq).

References

ALBERCA, Manuel. El pacto ambiguo: de la novela autobiográfica a la autoficción. Madrid: Editorial Biblioteca Nueva, 2007.

ARAÚJO, Elisa Cotta. Nas margens do São Francisco: sociodinâmicas ambientais, expropriação territorial e afirmação étnica do quilombo da lapinha e dos vazanteiros do Pau de Légua. Dissertação (Mestrado), Montes Claros: PPGDS/Unimontes: 2009.

ARFUCH, Leonor. O espaço biográfico: dilemas da subjetividade contemporânea. Rio de Janeiro: Ed. EDUERJ, 2010.

BACON, Jane M.; MIDGELOW, Vida L. Processo de Articulações Criativas. (Trad.) Eduardo Augusto Rosa Santana. Charles Roberto Silva, et. Al (org.). Resumos do 5o Andamento PPGAC/USP – São Paulo, PPGACECA/USP, 2015, v. 3, n. 1, pp. 55- 71.

BLANCO, Sergio; CAMPANELA, Esteban; CONCÍLIO, Vicente. A Autoficção: uma engenharia do eu. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 48, p. 1–18, 2023. DOI: 10.5965/1414573103482023e0701. Disponível em: <https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24369>. Acesso em: 7 jan. 2024.

EVARISTO, Conceição. Da grafia-desenho de minha mãe, um dos lugares de nascimento de minha escrita. In: ALEXANDRE, Marcos (Org.) Representações performáticas brasileiras: teorias, práticas e suas interfaces. Belo Horizonte: Maza Edições, 2007.

FERNANDES, Ciane. Em Busca da Escrita com Dança: algumas abordagens metodológicas de pesquisa com prática artística. Dança: Revista do Programa de Pós-Graduação em Dança, vol. 2, n. 2. (2013). Salvador: UFBA, 2013. p. 18-36.

FEDERICI, Silvia. O ponto zero da revolução: trabalho doméstico, reprodução e luta feminista. Trad: Coletivo Sycorax. São Paulo: Elefante, 2019.

HARTMAN, Saidiya. Intimate History, Radical Narrative. Black Perspectives, 22, maio, 2020. Disponível em: https://www.aaihs.org/intimate-history-radical-narrative/. Acesso em: 07 jan 2024.

GERENCER, Paula Brazão; ROZESTRATEN, Artur Simões. Constelações de imagens: metáforas e ensaios. Domínios da Imagem, Londrina, v. 10, n. 19, p. 87-112, jul./dez. 2016.

GONZALES, Lélia. Por um feminismo afro-latino-americano. In: Pensamento feminista hoje: perspectivas decoloniais. Rio de Janeiro: Bazar do tempo, 2020.

HASEMAN, Brad. A Manifesto for Performative Research. Media International Australia incorporating Culture and Policy, theme issue "Practice-led Research” (n. 118), 2006, p. 98-106.

LEJEUNE, Philippe. O pacto autobiográfico: de Rousseau à Internet. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.

LOUPPE, Laurence. Poética da dança contemporânea. Lisboa: Orfeu Negro, 2012.

MACEDO, Vanessa. O autodepoimento na cena como prática feminista. In Souza. Marco & Carvalho Carla (org). Arte e Estética na Educação: corpos plurais. Curitiba, CRV, 2022. p. 39-53.

MEDEIROS, Leonilde Servolo de. Movimentos Sociais, Disputas Políticas e Reforma Agrária de Mercado no Brasil. Rio de Janeiro: CPDA/UFRRJ e UNIRISD, 2002.

RIBEIRO, Djamila. Lugar de fala (coleção feminismos plurais). São Paulo: Pólen Livros, 2019.

RODRIGUES, Manoela dos Anjos Afonso (Org). Ciclo de Práticas Decoloniais [livro eletrônico]: o fazer decolonial na arte. Goiânia: Ed. dos Autores, 2023.

SANTOS, Antônio Bispo dos. Colonização, Quilombos: modos e significações. Brasília: Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia (INCT) de Inclusão no Ensino Superior e na Pesquisa, 2015.

SCIALOM, Melina. Dramaturgia na Dança: A Práxis de Rudolf Laban como Base para o Trabalho Dramatúrgico em Dança. Cadernos GIPE-CIT, v. 16, p.145-166.2016

TRINCA, Ricardo Trapé. Um breve comentário sobre o "umbigo do sonho", de Freud. J. psicanal, São Paulo, v. 48, n. 89, p. 117-126, dez 2015. Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010358352015000200010&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 07 jan. 2024.

XAVIER, Davidson José Martins. Coreogeografia Geraizeira: Um Estudo autof(r)iccional. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Goiás, Escola de Música e Artes Cênicas/EMAC, Programa de Pós-graduação em Artes da Cena, Goiânia.

Published

2024-10-18

How to Cite

MARTINS XAVIER, Davidson José. Geolocating the artist: cardinal points of a dance research guided by autobiographical artistic practice in the Performing Arts. Brazilian Journal of Dance Research, [S. l.], v. 3, n. 5, p. 155–182, 2024. DOI: 10.58786/rbed.2024.v3.n5.63226. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rbed/article/view/63226. Acesso em: 28 oct. 2024.