O Espaço da Escola: entre a emergência climática e o conforto térmico
Main Article Content
Abstract
This work investigates the relationship between thermal comfort, school architecture in Brazil, and its implications in the era of the Anthropocene. To do so, we explore the intersection between school management, curriculum, and educational policies within the context of the climate emergency. Recognizing the urgency of addressing climate change in daily life, the study considers how school infrastructure and the curriculum can adapt to ensure biosafety. Using an analysis of current Brazilian legislation on school architecture, thermal comfort, and funding sources, the hypothesis of this study is that predominant regulations prioritize HVAC (Heating, Ventilating and Air Conditioning) systems over sustainable alternatives such as natural ventilation, classroom design, window placement, green spaces, and strategies for managing the school calendar. The research suggests the need to redefine the principles of school architecture to integrate biosafety and bioclimatic design, crucial elements for addressing climatic extremes in the Anthropocene.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).