A importância do programa de extensão "caixa de histórias" para a hospitalização infantil e para a formação profissional de terapeutas ocupacionais

The importance of the "Caixa de Histórias" extension program for child hospitalization and for the professional training of Occupational Therapists

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47222/2526-3544.rbto63745

Keywords:

Occupational therapy, Patient care team, Child health services, Humanization of assistance, To play

Abstract

Abstract: Introdução: Clinical reasoning is essential for planning, conducting and reflecting on professional practice. Extension programs facilitate this process, integrating theory and practice. This study sought to analyze the perception of occupational therapists about the importance of participating in the “Caixa de Histórias” Extension Program as a teaching strategy in professional training. Métodos: This is a descriptive, cross-sectional research with qualitative analysis, involving graduated Occupational Therapists who went through the training and implementation process of the aforementioned Program. Resultados: 94 professionals of the 97 graduates who participated in the program were contacted, 64 agreed to participate and responded to the questionnaire. Discussão: Extension projects are extremely important for the Occupational Therapy course, with the “Story Box” being an important learning tool for students in the area. Conclusão: The positive impact of the program on the professional training process was verified, and can be considered a learning facilitating tool, preparing graduates for the context of professional activity, developing procedural and attitudinal skills that can be used during and after professional training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

American Occupational Therapy Association. (2020). Occupational therapy practice framework: Domain and process (4th ed.). American Journal of Occupational Therapy, 74(Suppl. 2), 7412410010p1–7412410010p87. https://doi.org/10.5014/ajot.2020.74S2001

Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70.

Brasil. Secretaria de Educação Fundamental. (1997). Parâmetros curriculares nacionais (10 volumes). Brasília, DF: MEC. Disponível em http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=12640:parametros-curriculares-nacionais1o-a-4o-series&catid=195:seb-educacao-basica

Carvalho, C. R. A., Mesquita, M. M., & Farias, P. H. (2017). A influência da prática extensionista nas futuras escolhas profissionais dos estudantes. Interagir: Pensando a Extensão, 23, 58-72. https://doi.org/10.12957/interag.2017.25110

Figueiredo, M. O., Batistão, R., Silva, C. R., Martinez, C. M. S., & Roiz, R. G. (2022). A atividade de extensão na terapia ocupacional: Revisão de escopo na literatura nacional. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, 30, e2908. https://doi.org/10.1590/2526-8910.ctoAR21972908

Figueiredo, M. O., Paterra, I. P., Silva, C. R., & Cardinalli, I. (2020). Contribución de las actividades de extensión a la formación en terapia ocupacional. Revista Ocupación Humana, 20(1), 7-26. https://doi.org/10.25214/25907816.946

Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras – FORPROEX. (2012). Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus: MEC/SeSU.

Garcia, N. R., Pfeifer, L. I., & Panúncio-Pinto, M. P. (2012). As caixas de histórias na visão de profissionais de saúde como estratégia de enfrentamento da hospitalização infantil. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 23(2), 169-177. https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v23i2p169-177

Giardinetto, A. R. S. B., Martini, E. C., Cruz, J. A., Moni, L. O., Ruiz, L. M., Rodrigues, P., & Pereira, T. A. (2009). Importância da atuação da terapia ocupacional com a população infantil hospitalizada: A visão de profissionais da área da saúde. Cadernos de Terapia Ocupacional da UFSCar, 17(1), 63-69. https://www.cadernosdeterapiaocupacional.ufscar.br/index.php/cadernos/article/view/119

Gomes, A. B. S., Silva, G. M. R., Cardoso, G. P., Barba, P. C. S. D., Santos, J. L. F., & Pfeifer, L. I. (2022). Implicações do ensino remoto no processo de aprendizagem dos graduandos em terapia ocupacional. Revista Interinstitucional Brasileira de Terapia Ocupacional, 6(3), 1089-1100. https://doi.org/10.47222/2526-3544.rbto49232

Moruno-Millares, P., Talavera-Valverde, M. A., & Reyes-Torres, A. (2019). Clinical reasoning in occupational therapy: A literature review. Revista de la Facultad de Medicina, 67(1), 153-159. https://doi.org/10.5014/ajot.2022.048074

Pfeifer, L. I. (2020). Raciocínio clínico da terapia ocupacional nos processos de intervenção junto à criança. In L. I. Pfeifer & M. M. M. Sant’anna (Eds.), Terapia ocupacional na infância: Procedimentos na prática clínica (pp. 10-24). São Paulo: Memnon.

Rogers, J. C. (1983). Eleanor Clarke Slagle lectureship: Clinical reasoning: The ethics, science, and art. American Journal of Occupational Therapy, 37(1), 601-616. https://doi.org/10.5014/ajot.37.9.601

Santos, L. A., & Ruella, J. A. (2018). Contribuição da metodologia de trabalhos de extensão na formação de profissionais da saúde: Da teoria para a prática. Revista da Universidade Vale do Rio Verde, 16(1). https://doi.org/10.5892/ruvrd.v17i1.4343

Santos, V. M. D. (2008). Análise do processo de capacitação do graduando de terapia ocupacional para atuar junto a crianças hospitalizadas através de caixas de histórias [Monografia, Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo]. Ribeirão Preto.

Universidade de São Paulo. Pró-Reitoria de Cultura e Extensão. (2010).

Unsworth, C. A. (2004). Clinical reasoning: How do pragmatic reasoning, worldview, and client-centeredness fit? British Journal of Occupational Therapy, 67(1), 10-19. https://doi.org/10.1177/030802260406700103

Published

2025-04-30

How to Cite

Gomes, A. B. dos S., Pfeifer, L. I., & de Paiva Nogueira Fornereto, A. (2025). A importância do programa de extensão "caixa de histórias" para a hospitalização infantil e para a formação profissional de terapeutas ocupacionais: The importance of the "Caixa de Histórias" extension program for child hospitalization and for the professional training of Occupational Therapists. Revista Interinstitucional Brasileira De Terapia Ocupacional - REVISBRATO, 9(2). https://doi.org/10.47222/2526-3544.rbto63745

Most read articles by the same author(s)