Interference of agreeing verbs in Libras (l1) in the use of prepositions in the interlanguage of deafs learning L2 (written) Portuguese

Authors

  • Aline Mesquita Ministério da Educação
  • Heloisa Salles Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.31513/linguistica.2020.v16n1a31620

Keywords:

Libras, dative, L2 acquisition, prepositions, agreeing verbs.

Abstract

The study investigates the acquisition of (written) Portuguese as a second language (L2) by deaf people having the Brazilian Sign Language (Libras) as a first language (L1), focusing on the use of the preposition ‘para’ to introduce the dative complement in Brazilian Portuguese (BP). Taking into consideration the ‘Partial Access Hypothesis’, according to which there is interference of L1 in L2 acquisition, as well as the hypothesis that constructions with agreeing verbs in Libras and with the  preposition ‘para’ in BP bear a relational head which denotes inclusion, namely Q/P(⊂), we noticed, by means of an experimental study, that the presence of DIR on the agreeing verb in Libras favors the occurrence of the preposition ‘para’ in the interlanguage. The interference is positive whenever there is coincidence in parametric marking between BP and Libras, as the verb selects the preposition ‘para’, and its correspondent in Libras manifests DIR. In turn the negative interference arises whenever the preposition ‘para’ occurs with verbs that do not take a dative preposition in BP while its correspondent in Libras manifests DIR.

Author Biographies

Aline Mesquita, Ministério da Educação

Doutora em linguística pela Universidade de Brasília (UnB) Possui mestrado em Linguística (2008) e graduação em Letras Português (2004). Atuando principalmente no seguinte tema: libras, preposição, português L2, teoria da gramática. É Analista Técnica de Políticas Sociais do Ministério da Educação, da Diretoria de Políticas de Educação Bilíngue de Surdos.

Heloisa Salles, Universidade de Brasília

Possui graduação em Letras pela Universidade de Brasília (1985), mestrado em Linguística pela Universidade de Brasília (1991) e doutorado em Linguística pela University of Wales (1997). É professora associada da Universidade de Brasília. Atua na área de Linguística, na abordagem da Teoria Gerativa, investigando, principalmente, os seguintes temas: sintaxe de complementação e sintaxe de preposições, com ênfase em línguas românicas, germânicas, língua brasileira de sinais, aquisição de português L2, educação linguística.

Published

2020-04-30