Sociophonetic study of Portuguese spoken in the Amazon: an interdialetal comparision between Belém and Macapá

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31513/linguistica.2020.v16n1a31635

Keywords:

Prosodic analysis. Sociophonetic. Brazilian portuguese. AMPER project.

Abstract

This paper presents an interdialectal comparison between Belém (PA) (BRITO, 2014) and Macapá (AP) Lemos (in progress) varieties, aiming at investigating the geoprosodic variation in the Portuguese spoken in Eastern Amazonia. Oxytone words in neutral declarative and total interrogative sentences were analyzed in order to observe the intonational variation of the fundamental frequency (F0) in the nuclear position of the utterances. The analysis is based on Sociophonetics (THOMAS, 2011), since it addresses an acoustic analysis of speech within the social context of the informants. This research is from the AMPER-Amazonia project, associated with the AMPER-POR project. The analyzed corpus totalized 432 observations (3 sentences x 2 modalities x 2 varieties x 3 repetitions x 12 informants). Data analysis covered six steps: coding of the repetitions; isolation; automatic segmentation in PRAAT; acoustic measurements; selection of the three best repetitions and application of the MatLab interface. The results from this relevant study revealed prosodic aspects in the speech from Belém and Macapá when indicated similar prosodic contours of F0 in the final stressed syllable in both modalities. However, prosodic features were more regular in yes-no question.

Author Biographies

Rosinele Lemos e Lemos, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Possui graduação em Letras pela Universidade da Amazônia (2004) e graduação em Ciências Econômicas pela Universidade da Amazônia (1991). Realizou o curso de especialização em Linguagem, Texto e Ensino na UNIMEP - Piracicaba(SP) em 2004. Possui especialização em Linguística Aplicada ao Ensino da Língua Inglesa pela Universidade Federal do Pará - UFPA em 2008. Concluiu o curso de Mestrado em Linguística na Universidade Federal do Pará - UFPA em 2015. Em agosto de 2016, iniciou o Curso de Doutorado em Linguística, na Universidade Federal do Pará - UFPA

Camila Roberta dos Santos Brito, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Mestranda do Programa de Pós-graduação em Letras da UFPA na área de Linguística. Possui graduação em Licenciatura Plena em Letras - Habilitação em Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Pará (2014). Fez parte do projeto de pesquisa O sistema vocálico do Português falado em Belém (PA) 2010, no qual atuou como voluntária. Participou do projeto Programa Mais Educação no ano de 2010, na Escola Estadual São João Batista, como monitora da oficina de Letramento . No período de 2010 a Julho de 2011 também atuou como voluntária do projeto de pesquisa AMPER-Norte, do qual foi bolsista PIBIC/CNPq no período de Agosto de 2011 a Julho de 2014. Trabalhou, novamente, como monitora de letramento no projeto Mais Educação na Escola Municipal Monsenhor José Maria Azevedo, localizado na Ilha de Caratateua, no período de agosto a dezembro de 2017. No ano de 2018 iniciou como bolsista de Pós-graduação pelo projeto Vozes da Amazônia da UFPA, entre abril a setembro deste ano, financiado pela PAPESPA. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em análise acústica, variação dialetal, contato interdialetal, aspectos prosódicos. 

Published

2020-04-30