Testing different versions of the Sapir Whorf Hypothesis in the classroom: an application of the Project-Based Learning Approach

Authors

  • Aniela Improta França Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
  • Isabella Lopes Pederneira Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
  • Guilherme Augusto Duarte Borges Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) https://orcid.org/0000-0001-6418-2841
  • Rafaella Nunes de Brito Correa Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
  • Milene Chrystine Carvalho Cupertino Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
  • Caroline Azevedo Dantas Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
  • Laisa Seiceira Ferreira Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
  • Marcelle Cristina da Paixão de Freitas Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) Graduanda em Letras Português-Italiano
  • Aldemar Norek de Oliveira Lima Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) Graduando em Letras Português-Grego
  • Rodrigo Pinto Kubrusly de Miranda Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
  • Justine Yumi Otomo Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
  • Camilla Dantas da Silva Ribeiro Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) Graduanda em Letras Português-Inglês
  • Josiane Moraes Anjos da Silva Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
  • Pedro Fernando Silva Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
  • Marcelly Apolinario da Silva Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
  • Iagatha de Souza Vidal Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

DOI:

https://doi.org/10.31513/linguistica.2020.v16nEsp.a39407

Keywords:

Project-Based Learning method, Linguistics and Education, Sapir-Whorf Hypothesis, color words in different languages.

Abstract

This article reports an academic experience that took place during the second academic semester of 2018, during the course Introduction to Linguistics, mandatory for the Undergraduate Course in Language at the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ). During part of the course, we implemented an activity inspired in the Project-Based Learning (PBL) method, to deal with an item of the syllabus: the Sapir-Whorf Hypothesis (SWH). The SWH has two basic premises: (i) The language we speak and with which we think shapes the way we perceive the world; (ii) the existence of several language systems implies that people who think in different languages must perceive the world differently. Using the PBL framework, students set up an experiment involving 22 native speakers of Russian and Portuguese to verify the strong version of SWH. Although the experiment had a small number of participants and used basic methodology, its findings allowed us to observe that SWH's assumptions cannot be ruled out and deserve to remain in a research agenda that is interested in looking at linguistic phenomena in a more comprehensive and less dogmatic way.

Author Biographies

Aniela Improta França, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ/CNPq/FAPERJ)
Professora do Programa de Pós-Graduação em Linguística e do Departamento de Linguística e Filologia

Isabella Lopes Pederneira, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
Professora do Departamento de Letras Vernáculas

Guilherme Augusto Duarte Borges, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
Mestrando em Linguística e Graduando em Letras Português-Italiano

Rafaella Nunes de Brito Correa, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
Graduanda em Letras Português-Italiano

Milene Chrystine Carvalho Cupertino, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
Graduanda em Letras Português-Francês

Caroline Azevedo Dantas, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
Graduanda em Letras Português-Italiano

Laisa Seiceira Ferreira, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
Graduanda em Letras Português-Grego

Marcelle Cristina da Paixão de Freitas, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) Graduanda em Letras Português-Italiano

Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
Graduanda em Letras Português-Italiano

Aldemar Norek de Oliveira Lima, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) Graduando em Letras Português-Grego

Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
Graduando em Letras Português-Grego

Rodrigo Pinto Kubrusly de Miranda, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
Graduando em Letras Português-Italiano

Justine Yumi Otomo, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
Graduanda em Letras Português-Italiano

Camilla Dantas da Silva Ribeiro, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) Graduanda em Letras Português-Inglês

Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
Graduanda em Letras Português-Inglês

Josiane Moraes Anjos da Silva, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
Graduanda em Letras Português-Francês

Pedro Fernando Silva, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
Graduando em Letras Português-Italiano

Marcelly Apolinario da Silva, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
Graduanda em Letras Português-Alemão

Iagatha de Souza Vidal, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
Graduanda em Letras Português-Italiano

Published

2020-11-07