Time for ‘metalinguistics’: in favour of a “critical” syntactic analysis in basic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31513/linguistica.2021.v17n2a41699

Keywords:

metalinguistic activities, critical syntactic analysis, grammar teaching.

Abstract

By discussing the place of metalinguistic activities in Basic Education, the main goal of this paper is to present a “critical” approach to the syntactic analysis to be developed in Basic Education, the “Critical Syntactic Analysis”. The adjective “critic” given to the approach must be understood above all by its commitment in creating conditions so that the students of basic education really see themselves as producers and authors of the syntactic analysis. As a methodological ingredient for the syntactic analysis (to be developed in middle and high school), it is suggested that teachers elicitate grammaticality judgments among students – a methodological tool which is typical in the generative enterprise. For the specific case of grammatical roles/syntactic functions, the task should take into account tokens combining the constituent whose grammatical role one wants to determine with another constituent allegedly having the same role/function. By using two ambiguous headlines from Brazilian newspapers, it is offered a methodological guide – theoretically oriented, though — on how to proceed with a “critical” syntactic analysis. It seeks to argue in favor of the metalinguistic analysis and its importance in the construction of argumentation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aquiles Tescari Neto, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

Professor do 'Departamento de Linguística', do Instituto de Estudos da Linguagem da Universidade Estadual de Campinas, UNICAMP. Doutor em "Scienze del Linguaggio" (Ciências da Linguagem) pela Università Ca' Foscari di Venezia, Itália. Obteve o título de Mestre em Linguística pelo Instituto de Estudos da Linguagem, da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Licenciou-se em Letras (português e italiano) pela UNESP/São José do Rio Preto. É, atualmente, coordenador dos cursos de Licenciatura em Letras (UNICAMP), e editor adjunto da revista Cadernos de Estudos Linguísticos (ISSN 2447-0686). Suas áreas de interesse em pesquisas são: Sintaxe Gerativa das Línguas Naturais, Programa Cartográfico, categorias gramaticais da oração, ensino de gramática, tipologia linguística, ambiguidade estrutural, português brasileiro, português angolano e português moçambicano. Um detalhamento das atividades de seu laboratório de pesquisa, o LaCaSa, encontra-se no link: https://is.gd/LaCaSaUnicamp
 Site pessoal: https://is.gd/aquilestescarineto (Fonte: Currículo Lattes)

Published

2021-06-21