Contextualized grammar and critical literacy: the use of modalizing adjectives in the tale Lumbiá, by Conceição Evaristo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31513/linguistica.2021.v17n2a42784

Keywords:

contextualized grammar, adjective, critical literacy.

Abstract

This work aims to propose an activity for the teaching of adjectives, especially modalizing adjectives, considering the Contextualized Grammar, emphazing the role of this category in the construction of the tale. Considering that the adjective attributes a singular property to the element that is called by the noun, according to Neves (2018, p. 283), the relevance of this grammatical category is perceived not only for the tales, but for any genres of narrative sequence. The relevance of this study is the fact that, when considering the social function of grammar, it contributes for students to develop their communicative competence as well as critical literacy, which will lead them to act more efficiently in the interaction with the most diverse texts in the most diverse situations. In addition, we believe the approach proposed in this study is more consistent with what the official documents related to basic education advocate, such as the National Curriculum Parameters (1997) and the Common National Curricular Base (2018). Assuming the conception of language as interaction, we defend that the grammar cannot be studied outside the contexts of use, being objects of analysis the functions that each of the grammatical categories fulfills in the construction of the meanings of the text. This proposal is based, therefore, on the functionalist assumptions, from which language is seen as a social phenomenon, a communication tool, adaptable to the pressures arising from the various situations of interaction in which it is used.

Author Biographies

Gustavo Henrique Viana Lopes, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Possui graduação em Letras pela Universidade Estadual do Ceará (2015). É especialista em Ensino de Língua Portuguesa (2020) pela Universidade Estadual do Ceará e mestre em Letras (2019) pela mesma universidade, estudando, principalmente, sobre o ensino de gramática na educação básica à luz da Pedagogia da Variação e da Gramática Contextualizada. É Doutorando em Linguística pelo Programa de pós-graduação em Linguística da Universidade Federal do Ceará. Atua como professor da área de linguagens, códigos e suas tecnologias, vinculado à Secretaria da Educação do Estado do Ceará, para a qual contribuiu, ainda, como elaborador de material didático e formador de pares.

Francisca Rebeca de Lima Xavier, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Possui graduação em Letras pela Universidade Federal do Ceará (2012). É mestra em Letras pelo Programa de Mestrado Profissional em Letras da Universidade Estadual do Ceará (2018) e, atualmente, é doutoranda em linguística aplicada pelo Programa de Pós-graduação em Linguística Aplicada da Universidade Estadual do Ceará, contribuindo com estudos sobre o ensino de gramática na educação básica. Atua como professora da área de linguagens, códigos e suas tecnologias, vinculada à Secretaria da Educação do Ceará.

Published

2021-06-21