Literacy for children: a look at the children’s learning process with autistic spectrum disorder (ASD)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31513/linguistica.2021.v17n2a42788

Keywords:

literacy, autism, affective competencies.

Abstract

This study seeks to understand the complexity of anomalous manifestations of autistic spectrum disorder (ASD). There is a lot of very advanced research on childhood autism, the etiology is complex, although there are still many contradictions about what autism really is. The manifestation and clinical diagnosis occur through characteristics such as the difficulty to interact socially, the delay in language acquisition and the difficulty in the language domain: echolalia, restraining and repetitive behavior. In this sense, this article aimed to analyze the pedagogical practices used in the process of literacy of the autistic child; and as specific objectives: (a) researching what ASD is; (b) identifying the severity levels of the ASD; (c) researching the methods used to literate children with ASD; (d) understanding the idiosyncrasies of learning in ASD; (e) and understanding the role of affective competencies in the learning process in ASD. For the development of this work, bibliographic research is used.

Author Biographies

Simone Martins dos Santos, Universidade Estadual de Goiás (UEG)

Simone Martins dos Santos é graduada em Letras pela Universidade Católica de Brasília (UCB); e graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Goiás (UEG) – Unidade Universitária de Luziânia.

Zenaide Dias Teixeira, Universidade Estadual de Goiás (UEG)

Zenaide Dias Teixeira é Pós-Doutora pela Universidade de Brasília em Sociolinguística Educacional. Doutora em Linguística pela Universidade de Brasília (UnB) e Mestre em Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (Puc-Rio). Docente do Ensino Superior desde 2006 e da Universidade Estadual de Goiás (UEG) desde 2010. Atuou como coordenadora de pesquisa em 2015 (UEG/Câmpus Luziânia). Foi Membro do Núcleo Docente Estruturante (NDE) do Curso de Pedagogia (UEG/Câmpus Luziânia) em 2015, 2017, 2018 e 2019. É membro do Grupo de Pesquisa Interdisciplinar em Educação, Gestão e Cultura Regional/GEGC (CNPq) e membro da Associação Brasileira de Linguística (ABRALIN). É docente do Programa de Pós-Graduação em Gestão, Educação e Tecnologias da UEG (Unidade Universitária de Luziânia).

Marcelo Duarte Porto, Universidade Estadual de Goiás (UEG)

Marcelo Duarte Porto é Graduado em Psicologia pela Universidade de Brasília (1999), Mestre (2002) e Doutor (2008) em Psicologia pela mesma instituição. Professor na Universidade Estadual de Goiás desde 2004. Atualmente coordena o Mestrado Interdisciplinar em Gestão, Educação e Tecnologia da UEG.  Atua também como docente no Mestrado Profissional em Ensino de Ciências da UEG. É Presidente da Academia de Letras de Brasília (ACLEB).

Published

2021-06-21