Semantic animacy constraints of the Brazilian Portuguese null object

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31513/linguistica.2021.v17n3a50198

Keywords:

null object. animacy restrictions. brazilian portuguese.

Abstract

With this paper, we aim to make some reflections on the Brazilian Portuguese null object and its semantic animacy constraints. Many synchronic and diachronic, formalist and variationist works (GALVES, 1984; DUARTE, 1989; CYRINO, 1994, SOLEDADE, 2011; PEIXOTO, 2021) attest that Brazilian Portuguese (BP) is a language that allows null object with virtually no restrictions. This means that it can occur in several syntactic structures – coordination and subordination (relative, adverbial) – and with several types of antecedent/referent: [+/− animate, +/− specific], preferably being [− animate]. However, one type of configuration weakens the possibility of null object in BP, although it is still possible: when its antecedent is [+ excited, + specific]. Several generativist authors have proposed interpretations for this fact, relating it to different natures of the null category. In this paper, based on a corpus of private personal letters written by Brazilians born during the twentieth century, based on the results of Peixoto (2021), we bring some of these discussions and results of quantitative data analysis about the null object in BP and its relations with the animacy of its referent, showing that the null object constraint is not strictly syntactic in nature, but semantic, what Galves (2001) calls a logoforicity constraint.

Author Biography

Gabriel Guimarães Peixoto da Silva, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Atualmente cursando o Mestrado em Letras Vernáculas - Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Possui graduação em Bacharelado e licenciatura em Letras (Português/Francês) pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Atuou como Monitor de Produção Textual na graduação em Letras na mesma universidade e como Monitor de Língua Portuguesa, Literatura e Redação no Colégio e Curso pH. Concluiu suas pesquisas como bolsista CNPq de Iniciação Científica, desenvolvendo um estudo sobre oralidade em línguas crioulas de países da América Central que têm o francês como língua oficial, sob a Orientação do prof Dr. Geraldo Ramos Pontes Junior. Tem experiência/interesse nos seguintes temas: Linguística, Língua Portuguesa, Morfossintaxe, Sintaxe e Ensino de Português como língua materna.

Published

2021-11-03