The field of languages in the BNCC: a reflection on the teaching of Portuguese and English

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31513/linguistica.2021.v17n2a56578

Keywords:

languages, BNCC, Portuguese, English

Abstract

This work, entitled “The field of “Languages” in the BNCC: a reflection on the teaching of Portuguese and English” is the result of an investigation developed in the Professional Graduate Program in Languages and Literatures Courses (PROFLETRAS) of the Federal University of Acre (UFAC), more particularly in the development of the discipline Text and Teaching, which is one of the curricular components belonging to the formation of those who attend the mentioned Program. In this sense, the proposal of the discussion focused on an interpretative analysis of the mentions, and consequently, of the use of the field “Languages” in the Common Curricular Base in force in Brazil, starting in 2018. In order to do so, we aimed to interpret how the “Languages”, regarding the teaching of Portuguese language and English language in the final years of Elementary Education, are addressed by the Base and how in the educational perspectives of the document under analysis, these curricular components can be inserted in the practices involving the teaching and learning of Portuguese and English. The research, which resulted in this article, was aligned to the analysis of bibliographic references and, therefore, constituted an interpretative-exploratory study, as the analysis of the Base occurred from the reflection obtained from the readings of studies already conducted on the BNCC, such as the document per se Brasil (2018), in addition to Frasseto (2019), Szundy (2019) - among other studies, such as the already mentioned Szundy, available in Gerhardt; Amorim (2019) - and Pacheco; Silva (2019). To produce a critical look at the BNCC, in addition to these works, we resorted to Freire’s proposal of dialogic education (2011), the discussion on critical interculturality developed by Walsh (2010), and the construction of the relationship between Linguistics and Education fields, more precisely the interweaving between reading and writing practices in educational contexts, discussed by Faraco; Tezza (2016), Faraco (2018), and Rocha; Souza (2020).  Through this research, it was concluded, in general, that the BNCC proposes a Portuguese and English teaching focused on the individual knowledge of the subject, mainly to obtain professional success, producing a meritocratic effect on the education of students.

Author Biographies

Shelton Lima de Souza, Universidade Federal do Acre (UFAC)

Possui graduação em Letras/Português do Brasil como Segunda Lingua (2006), mestrado em Linguística/Gramática (2008), ambos realizados na Universidade de Brasilia/UnB, e doutorado em Linguística (2017) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro/UFRJ com bolsa da Fundação de Amparo à Pesquisa do Acre/FAPAC/CAPES. Professor Adjunto Nível IV de Linguística e Língua Portuguesa no Centro de Educação, Letras e Artes/CELA da Universidade Federal do Acre/UFAC. Professor permanente do Programa de Pós-graduação em Letras: Linguagem e e Identidade/PPGLI/UFAC e do Programa de Pós-graduação Profissional em Letras/ProfLetras/UFAC Coordenador do Laboratório de Interculturalidade/Labinter/PPGLI/UFAC. Membro do grupo de pesquisa GEADEL (Grupo de Estudos em Análise do Discurso e Ensino de Línguas). Sócio da Associação Brasileira de Linguística (Abralin), do Grupo de Estudos Linguísticos e Literários da Região Norte (GELLNORTE) e da Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência (SBPC). Membro do Grupo de Trabalho Estudos Linguísticos na Amazônia/ELIAB da Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Letras e Linguística/ANPOLL. Coordenador do Polo Aplicador do Exame Celpe-Bras INEP/UFAC. Foi professor efetivo de Língua Portuguesa da educação básica na Secretaria de Educação de Goiás/SEE-GO. Suas principais áreas de atuação são: A relação entre língua(gens), identidades e alteridades; Língua(gem) e formação docente em uma perspectiva intercultural; teoria e análise de línguas, principalmente de línguas indígenas brasileiras, de português e de línguas de sinais; ensino de português como língua materna e não materna, análise do português em contraste com línguas indígenas, com línguas de sinais e com outras línguas europeias, principalmente com o espanhol, para fins didáticos e análise/produção de material didático em uma perspectiva intercultural para o ensino de português como língua materna e não materna.

Valda Inês Fontenele Pessoa, Universidade Federal do Acre (UFAC)

É doutora em Educação: Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo PUC-SP.Possui mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1999), especialização em Metodologia do Ensino Superior pela Universidade Federal do Acre (1994), especialização em planejamento educacional pela Universidade Federal do Acre (1986), e aperfeiçoamento em Administração Universitária pela Universidade Federal do Amazonas (1994), graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Acre (1981). Ministra aulas no Ensino Superior no Mestrado de Letras: Linguagem e Identidade da UFAC nos componentes curriculares Seminário de Pesquisa; Cultura, Educação e Práticas Educaticas e nos Cursos de Pedagogia e Letra:português nas disciplinas Didática Geral, Teoria do Currículo, Currículo: organização e prática e Sociologia da Educação; Didática do ensino superior e Organização do Trabalho Pedagógico em cursos de Especialização. Foi Pró-Reitora de Graduação da Universidade Federal do Acre no período de 2004-2007. Coordena o Grupo Interdisciplinar de Pesquisa e Estudos sobre Culturas, Linguagens e Educação - GIPECLE. É membro do grupo de Estudos e Pesquisas em Política Educacional, Gestão Escolar, Trabalho e Formação Docente-UFAC e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Interdisciplinaridade - GEPI/PUC-SP, filiados ao CNPq e outras Instituições Internacionais, Membro do Laboratório de Interculturalidade, vinculado ao PPGLI-UFAC. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Teoria Geral de Planejamento e Desenvolvimento Curricular, atuando principalmente nos seguintes temas: interdisciplinaridade, formação de professor, gênero, currículo, magistério, gestão, e professor (a) reflexivo (a), professor (a) pesquisador (a). Atualmente, mesmo aposentada, compõe o quadro de professores permanente do Programa de Pós-Graduação em Letras: Linguagem e identidade (Mestrado e Doutorado (PPGLI) da Universidade Federal do Acre, desenvolvendo pesquisas no campo das políticas públicas de currículo, de avaliação e da formação docente.

Published

2021-06-21