“O pove unide jamais será vencide”: metapragmatics of linguistic-discursive violence on X

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31513/linguistica.2023.v19n3a60389

Keywords:

Violência linguístico-discursiva, linguagem não-binária, ironia, Twitter

Abstract

Considering that LGBTQIA+ communities witness recurring delegitimization strategies regarding the use of non-binary language in online-mediated interactions, which not only affect writing per se but also threaten their existence, we aim to analyze how irony undermines the use of non-binary language and constructs metapragmatics of linguistic-discursive violence on X (formerly Twitter). Theoretically, we engage in a debate concerning linguistic ideologies, metapragmatics, linguistic-discursive proxemics, and impoliteness in formulation a framework for the study of linguistic-discursive violence within the Interactional Sociolinguistics and Pragmatics domains, interrelating this theoretical set to discussions in the scope of non-binary language. Methodologically, we present the procedures adopted in this research, guided by a netnographic, critical and qualitative framework, involving the selection of an interaction: a thread and the comments (in response to the thread) addressing the relationship between the Enem essay test and the use of non-binary language. Analytically, we demonstrated that the interactants used irony not only to delegitimize the use of non-binary language in the construction of metapragmatics of linguistic-discursive violence (interactants A, B, and E) but also to legitimize such use (interactants C and D). Finally, we reiterate the importance of developing a metapragmatic awareness to diagnose instances of violence and endorse non-binary lexical and grammatical choices that align with the identity constitutions of equally non-binary people.

Author Biographies

Rodrigo Albuquerque, Universidade de Brasília (UnB)

É professor adjunto III no Departamento de Linguística, Português e Línguas Clássicas (LIP) da Universidade de Brasília, credenciado ao Programa de Pós-graduação em Linguística (PPGL). Atual, especialmente, nas áreas da Sociolinguística Interacional, da Pragmática e da Linguística de Texto no âmbito do ensino de Português Brasileiro como Primeira Língua e como Língua Adicional. Sobre a formação acadêmica, é doutor em Linguística pela Universidade de Brasília; mestre em Linguística pela mesma universidade e graduado em Letras Português do Brasil como Segunda Língua também pela UnB.

Gabriela Cristina de Souza Lopes, Universidade de Brasília (UnB)

É licenciada em Letras Português pela Universidade de Brasília - UnB; participou de Projetos de Iniciação Científica em literatura e em linguística. É professora de Redação do ensino Fundamental e Tutora da Ação de Extensão Educação Especial em uma perspectiva equitativa e inclusiva, ofertada pela Universidade Federal do Mato Grosso do Sul - UFMS.

Published

2023-12-15