Linguistic Literacy and Portuguese Grammar Teachinglearning in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.35520/diadorim.2017.v19n2a10121Keywords:
Literacy, Linguistic literacy, Portuguese teaching-learning, Portuguese grammar teaching-learning.Abstract
Based on the theoretical support offered by Ravid and Tolchinsky (2002), this paper presents the theoretical and programmatic foundations which sustain the concept of linguistic literacy, and two other subsidiary concepts -- metacognitive and metalinguistic development. It delineates its main characteristics and situates it as one of the core concepts in the discussion about Portuguese teaching-learning in Brazil. Such characteristics are employed as the starting point for a critical argumentation about the hegemonic views for the idea of literacy in Brazil: individual and social literacy (Street, 1994; Kleiman, 1995; Soares (1998; 2003). Te assumptions about linguistic literacy and its contribution for the improvement of Portuguese teaching-learning will support the discussion of a text written by Francisco Platão Savioli (2014), which describes the history of grammar teaching-learning in Brazil; his text is defned in this paper as following the four main perspectives of Portuguese teaching-learning discussion, which have not been changed in the latest four decades. Tis critical analysis inspires and motivates observations about the structural problems of grammar teaching-learning and research in our country. It will also be used as the basis for the proposition of didactic-pedagogical actions related to the idea of linguistic literacy as one of the goals of Portuguese teaching-learning.References
BARDONE, E. Seeking chances: from biased rationality to distributed cognition. Berlin: Springer, 168 p, 2011.
BECHARA, E. Ensino da gramática: opressão? liberdade? 3. Ed. São Paulo: Ática, 1987.
BORTONI-RICARDO, S. M.; SOUSA, R.; FREITAS, V.; MACHADO, V. (Orgs.) Por que a escola não ensina gramática assim? São Paulo: Parábola, 2014.
CHAFE, W. Discourse, consciousness, and time. Chicago: The University of Chicago Press, 1994.
CORREA, J. A avaliação da consciência sintática na criança: uma análise metodológica. Psicologia: teoria e pesquisa, Vol. 20 n. 1, p. 69-75, 2004.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. O Anti-Édipo: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Editora 34, 2011 [1972].
DUNLOSKY, J.; METCALFE, J. Metacognition. Los Angeles: SAGE, 2009.
GOMBERT, J.E. Metalinguistic Development. Chicago: University Press, 1992.
HACKER, D. J.; KEENER, M. C.; KIRCHER, J. C. Writing is applied metacognition. In: HACKER, D. J.; DUNLOSKY, J.; GRAESSER, A. C. (Orgs.). Handbook of metacognition in education. Nova York: Routledge, p. 154-172, 2009.
ILARI, R. A linguística e o ensino de língua portuguesa. São Paulo: Martins Fontes, 1985;
KLEIMAN, A. Modelos de letramento e as práticas de alfabetização na escola. In: KLEIMAN, A. (Org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado de Letras, p. 15-61, 1995.
LEMOS, Cláudia de. Algumas estratégias. Cadernos de Pesquisa, Fundação Carlos Chagas, SP, 1977, no 23.
MOITA LOPES, L. P. Da aplicação de linguística à linguística aplicada indisciplinar. https://posgraduacaofaintvisa.files.wordpress.com/2013/07/aula-01_moita_lopes.pdf. Acessado em 16 de abril de 2016.
MALUF, M. R.(Org.) Metalinguagem e aquisição da escrita: contribuições da pesquisa para a prática da alfabetização. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2003.
OLIVEIRA, M. B. F.; SZUNDY, P. T. C. Práticas de multiletramentos na escola: por uma educação responsiva à contemporaneidade. Bakhtinianas, vol. 09, no.2, p. 191-210, 2014.
NOGUEIRA, M. T. Reflexões sobre o tratamento da relação texto e gramática no ensino de língua. In: RODRIGUES, M. G. S.; ALVES, M. P. C.; CAMPOS, S. F. (Ogs.) Ensino de língua portuguesa: gêneros, textos, leitura e gramática. Natal: Editora da UFRN, 014. p. 139-150.
RAJAGOPALAN, K. O ensino de línguas como parte da macro-política linguística. In: GERHARDT, A. F. L. M.; AMORIM, M. A. de.; CARVALHO, A. M. Linguística aplicada e ensino: língua e literatura. Campinas: Pontes/ALAB, 2013, p. 47-73.
RAVID, D.; TOLCHINSKY, L. Developing linguistic literacy: a comprehensive model. Journal of child language, 29, p. 417-447, 2002.
SAVIOLI, F. P. O percurso das gramáticas nas ações escolares. In: NEVES, M. H. M; CASSEB-GALVÃO,V. C. (Orgs.) Gramáticas contemporâneas do português: com a palavra, os autores. São Paulo: Parábola, 2014.
SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.
SOARES, M. Alfabetização e letramento. São Paulo: Contexto, 2003.
STREET, B. V. Literacy in theory and Practice. Cambridge: University Press, 1984.
SZUNDY, P. T. C. Educação como ato responsável: a formação de professores de linguagens à luz da filosofia da linguagem do círculo de Bakhtin. Trabalhos em Linguística Aplicada, vol. 53 no. 01, p. 13-32, 2014.
VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright transfer -- Authorization to publication
If the submitted article is approved for publication, it is already agreed that the author authorizes UFRJ to reproduce it and publish it in Diadorim: revista de estudos linguísticos e literários, the terms "reproduction" and "publication" being understood as defined respectively by items VI and I of article 5 of Law 9610/98. The article can be accessed both by the World Wide Web (WWW) and by the printed version, with free consultation and reproduction of a copy of the article for the own use of those who consult. This authorization of publication is not limited in time, and UFRJ is responsible for maintaining the identification of the author of the article.
The journal Diadorim: revista de estudos linguísticos e literários is licensed under a Creative Commons Attribuition-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).