Linguistic Literacy and Portuguese Grammar Teachinglearning in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35520/diadorim.2017.v19n2a10121

Keywords:

Literacy, Linguistic literacy, Portuguese teaching-learning, Portuguese grammar teaching-learning.

Abstract

Based on the theoretical support offered by Ravid and Tolchinsky (2002), this paper presents the theoretical and programmatic foundations which sustain the concept of linguistic literacy, and two other subsidiary concepts -- metacognitive and metalinguistic development. It delineates its main characteristics and situates it as one of the core concepts in the discussion about Portuguese teaching-learning in Brazil. Such characteristics are employed as the starting point for a critical argumentation about the hegemonic views for the idea of literacy in Brazil: individual and social literacy (Street, 1994; Kleiman, 1995; Soares (1998; 2003). Te assumptions about linguistic literacy and its contribution for the improvement of Portuguese teaching-learning will support the discussion of a text written by Francisco Platão Savioli (2014), which describes the history of grammar teaching-learning in Brazil; his text is defned in this paper as following the four main perspectives of Portuguese teaching-learning discussion, which have not been changed in the latest four decades. Tis critical analysis inspires and motivates observations about the structural problems of grammar teaching-learning and research in our country. It will also be used as the basis for the proposition of didactic-pedagogical actions related to the idea of linguistic literacy as one of the goals of Portuguese teaching-learning.

Author Biography

Ana Flávia Lopes Magela Gerhardt, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Possui Doutorado em Letras (Letras Vernáculas ? Língua Portuguesa) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2002) e Pós-doutorado em Linguística Aplicada pela Universidade de Portsmouth, Reino Unido (2011). Atualmente é Professor Associado II da Universidade Federal do Rio de Janeiro e pesquisadora do Programa Interdisciplinar de Linguística Aplicada da Faculdade de Letras - UFRJ e do PROFLETRAS, Programa de Mestrado Profissional em Letras. Tem experiência na área de Letras, com ênfase na Linguística Aplicada voltada para o ensino de línguas, atuando principalmente na pesquisa em ensino de leitura, produção textual e gramática. Realiza pesquisas voltadas à discussão das contribuições da Psicologia Cognitiva para a investigação da cognição distribuída e dos estudos em metacognição e conhecimento metalinguístico para a melhoria do ensino de línguas em todos os níveis, com foco na análise crítica de materiais de ensino, projetos curriculares e políticas públicas de ensino, e também na elaboração de materiais didáticos.

References

BARDONE, E. Seeking chances: from biased rationality to distributed cognition. Berlin: Springer, 168 p, 2011.

BECHARA, E. Ensino da gramática: opressão? liberdade? 3. Ed. São Paulo: Ática, 1987.

BORTONI-RICARDO, S. M.; SOUSA, R.; FREITAS, V.; MACHADO, V. (Orgs.) Por que a escola não ensina gramática assim? São Paulo: Parábola, 2014.

CHAFE, W. Discourse, consciousness, and time. Chicago: The University of Chicago Press, 1994.

CORREA, J. A avaliação da consciência sintática na criança: uma análise metodológica. Psicologia: teoria e pesquisa, Vol. 20 n. 1, p. 69-75, 2004.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. O Anti-Édipo: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Editora 34, 2011 [1972].

DUNLOSKY, J.; METCALFE, J. Metacognition. Los Angeles: SAGE, 2009.

GOMBERT, J.E. Metalinguistic Development. Chicago: University Press, 1992.

HACKER, D. J.; KEENER, M. C.; KIRCHER, J. C. Writing is applied metacognition. In: HACKER, D. J.; DUNLOSKY, J.; GRAESSER, A. C. (Orgs.). Handbook of metacognition in education. Nova York: Routledge, p. 154-172, 2009.

ILARI, R. A linguística e o ensino de língua portuguesa. São Paulo: Martins Fontes, 1985;

KLEIMAN, A. Modelos de letramento e as práticas de alfabetização na escola. In: KLEIMAN, A. (Org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado de Letras, p. 15-61, 1995.

LEMOS, Cláudia de. Algumas estratégias. Cadernos de Pesquisa, Fundação Carlos Chagas, SP, 1977, no 23.

MOITA LOPES, L. P. Da aplicação de linguística à linguística aplicada indisciplinar. https://posgraduacaofaintvisa.files.wordpress.com/2013/07/aula-01_moita_lopes.pdf. Acessado em 16 de abril de 2016.

MALUF, M. R.(Org.) Metalinguagem e aquisição da escrita: contribuições da pesquisa para a prática da alfabetização. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2003.

OLIVEIRA, M. B. F.; SZUNDY, P. T. C. Práticas de multiletramentos na escola: por uma educação responsiva à contemporaneidade. Bakhtinianas, vol. 09, no.2, p. 191-210, 2014.

NOGUEIRA, M. T. Reflexões sobre o tratamento da relação texto e gramática no ensino de língua. In: RODRIGUES, M. G. S.; ALVES, M. P. C.; CAMPOS, S. F. (Ogs.) Ensino de língua portuguesa: gêneros, textos, leitura e gramática. Natal: Editora da UFRN, 014. p. 139-150.

RAJAGOPALAN, K. O ensino de línguas como parte da macro-política linguística. In: GERHARDT, A. F. L. M.; AMORIM, M. A. de.; CARVALHO, A. M. Linguística aplicada e ensino: língua e literatura. Campinas: Pontes/ALAB, 2013, p. 47-73.

RAVID, D.; TOLCHINSKY, L. Developing linguistic literacy: a comprehensive model. Journal of child language, 29, p. 417-447, 2002.

SAVIOLI, F. P. O percurso das gramáticas nas ações escolares. In: NEVES, M. H. M; CASSEB-GALVÃO,V. C. (Orgs.) Gramáticas contemporâneas do português: com a palavra, os autores. São Paulo: Parábola, 2014.

SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.

SOARES, M. Alfabetização e letramento. São Paulo: Contexto, 2003.

STREET, B. V. Literacy in theory and Practice. Cambridge: University Press, 1984.

SZUNDY, P. T. C. Educação como ato responsável: a formação de professores de linguagens à luz da filosofia da linguagem do círculo de Bakhtin. Trabalhos em Linguística Aplicada, vol. 53 no. 01, p. 13-32, 2014.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

Published

2017-12-29

Issue

Section

I. Para a abordagem reflexiva da gramática