The Teaching of Verbs in High School Based on Linguistic Functionalism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35520/diadorim.2017.v19n2a10399

Keywords:

Verb, Functionalism, Grammaticalization, Verbal clutches.

Abstract

Te objective of this work is to present some Functionalist contributions to the teaching of verbs in High School. It is understood that the emphasis in the examination of the flexional aspects of this class of words in the classroom tends to make mechanical the student's analytical capacity, not only in relation to the examination of the verb category, but of the entire language, so as not to pay attention to the semantic and discursive-pragmatic aspects involved in the use of language. As a result, frstly, we tried to problematize the concept of the verb category based on some textbooks. Ten, three important functionalist contributions were presented for the treatment of this class of words: 1) prototyping and grammaticalization in verbs, 2) the transitivity gradient, and 3) verbal clutches. As results, it was verifed that some functionalist concepts, together with the proposal of Fiorin (1996), provide fundamental reflections not only to think productive and critical teaching of the verb category, but also to understand more general aspects related to the organization of the language itself.

Author Biographies

Fernanda Carolina Mendes, Universidade Federal de Goiás

Mestranda em Estudos Lignuísticos na Universidade Federal de Goiás (UFG) e graduada em Letras (licenciatura em Português) pela Faculdade de Letras da UFG. Interessa-se, principalmente, por estudos linguísticos, com ênfase em sintaxe funcionalista. Atualmente, também é servidora efetiva da Universidade Estadual de Goiás, atuando na elaboração e na revisão de textos normativos.

Leosmar Aparecido da Silva, Universidade Federal de Goiás

Leosmar Aparecido da Silva é Doutor em Letras e Linguística pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Possui mestrado em Letras e Linguística também pela UFG. É graduado em Letras pela Faculdade de Filosofia Cora Coralina, atual Campus Cidade de Goiás da UEG. Atualmente é professor de Linguística e Língua Portuguesa da Universidade Federal de Goiás e membro do Grupo de Estudos Funcionalistas.Tem experiência na área de Linguística. Desenvolve pesquisas na área de descrição de línguas naturais, especificamente, na português contemporâneo falado no Brasil. Desenvolve, também, pesquisa sobre o ensino de Língua Portuguesa.

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Published

2017-12-29

Issue

Section

I. Para a abordagem reflexiva da gramática