The Linguistic and Extralinguistic Componentsin the Construction of Senses

Authors

  • Maria Aparecida Lino Pauliukonis Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.35520/diadorim.2017.v19n2a10508

Keywords:

Genre of text, Organization of discourse, Linguistic and discursive strategies.

Abstract

Tis article intends to present an analysis of a journalistic text -- magazine report -- through the conception of text as discourse or the text as an event in a dialogical situation, in which linguistic and discursive elements may be manifested. Having the Linguistic of Text and Te Analysis of discourse as the fundamental theories, it is possible to observe the functions of the Grammatical component, its realization according to the linguistic Code, and the discursive operations by the subjects that are concerned to a communicative contract, in order to produce effects of sense and influence.

Author Biography

Maria Aparecida Lino Pauliukonis, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Departamento de Letras Vernáculas Língua Portuguesa

References

ANTUNES, I. Análise de textos: fundamentos e práticas. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.

CHARAUDEAU, P. Linguagem e discurso: modos de organização, São Paulo: Contexto, 2008.

KOCH, I. V.; ELIAS, V. Ler e compreender: os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2009.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2009.

MOITA LOPES, L.P. Por uma linguística aplicada interdisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006

NEVES, M.H.M. Texto e Gramática. São Paulo: Contexto, 2013.

PAULIUKONIS, M.A.L.“Texto e contexto.” In. RODRIGUES, S.V.; BRANDÃO, S.F. Ensino de Gramática: descrição e uso. São Paulo: Contexto, 2010.

Parâmetros curriculares nacionais: língua portuguesa / Secretaria de Educação Fundamental. -- MEC/Brasília: 1997.

SALOMONE, Roberta. O mapa do tesouro desconhecido. Revista Veja, São Paulo,Ed. 1914, 20 de julho de 2005, p. 104-105.

TRAVAGLIA. L. C. Gramática, ensino plural. São Paulo: Cortez, 2003.

Published

2017-12-29

Issue

Section

II. Para a relação entre ensino de gramática e produção de sentidos