The VS/SV Position in Brazilian Portuguese: Tradicion, Research and Teaching

Authors

  • Shélida da Silva dos Santos Universidade Federal do Rio de Janeiro / UFRJ
  • Julio Manoel da Silva Neto Universidade Federal do Rio de Janeiro / UFRJ

DOI:

https://doi.org/10.35520/diadorim.2017.v19n2a10672

Keywords:

Teaching, Linguistic variation, VS/SV order, Transitivity

Abstract

The PCN (1998) indicates that the primary goal of the teaching of Language Portuguese as mother tongue is the presentacion of the students to a linguistic variation and to stop the liguistic discrimination. However, the teaching of Language Portuguese in school today still following the prescription of traditional grammar, disregarding the linguistic reflection about on the uses of the speaker. Accordingly this issue, is perceived the gap between the papers the linguistics researches and the material that leave in schools. Considering the subject, this paper talks about the relationship between the axes of the traditional grammar (ROCHA LIMA, 2012; CUNHA & CINTRA, 2013), linguistic research (SANTOS, 2008; SANTOS e SOARES DA SILVA, 2012) and teaching (BASSO; OLIVEIRA, 2012; FRANCHI, 2013), with focus on the subject order -- SV/ VS --, in some contexts, the transitive, intansitive and unaccusative verbs. Te frst moment, we were presenting the factors for SV/VS order and the difference between the verbal transitivity, emphasizing the divergence between the unaccusative and intransitive mono-argument verbs. Te second point is the analysis of the didactic book Português: contexto, interlocução e sentido (ABAURRE; PONTARA; ABAURRE, 2013), frequently used in public schools of Rio de Janeiro and to notice how the linguistic phenomena are approaching. In our analysis, we observed that didactic book is based in grammar traditional, disregard the reflection about subject order ant verbal transitivity. Based this observation, we judge to be valid to propose some exercises commented about the topics discussed above, focused oral and writing genres, intented for the second year of High School, based on the Currículo Mínimo do Estado do Rio de Janeiro (2012).

Author Biographies

Shélida da Silva dos Santos, Universidade Federal do Rio de Janeiro / UFRJ

Graduada em Letras( Português- Literaturas) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2016), com iniciação científica em Letras Vernáculas. Como bolsista de iniciação científica (PIBIC), investigou a colocação do sujeito com os verbos inacusativos no Português Europeu (PE) em peças teatrais escritas nos séculos XIX e XX. Atualmente, é mestranda de Língua Portuguesa pela UFRJ e prossegue sua investigação com os verbos inacusativos tanto no PE quanto no Português Brasileiro (PB). Tem interesse em Linguística, ensino de Português e Variação Sintática, com especial atenção para análise diacrônica.

Julio Manoel da Silva Neto, Universidade Federal do Rio de Janeiro / UFRJ

Possui graduação em Letras - Português e Francês pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2014), especialização em Língua Portuguesa, em andamento, pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro (2015-2016) e mestrado em Letras Vernáculas, em andamento, pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2016-2018). Na área acadêmica, foi bolsista do subprojeto Pibid português-literaturas (2012-2014) e de projeto de Iniciação Científica, na área de Letras Vernáculas, língua portuguesa (2012). Atualmente é professor de escola particular e tutor do Pré-vestibular comunitário CEDERJ (PVS) . Tem experiência na área de Letras, com ênfase em ensino de língua materna e estudos sobre Referenciação

References

ABAURRE, M. L.; PONTARA, M. N.; ABAURRE, M. B. M. Sintaxe do período simples. In:______. Português -- contexto, interlocução e sentido. 2º ano. 2. ed. São Paulo: Moderna, 2013. p. 327-337.

ALEMANHA7 X Brasil 1! Isso mesmo! -- As notas do Lancellotti. Disponível em: <http://esportes.r7.com/blogs/silvio-lancellotti/2014/07/08/alemanha-7-x-brasil-1-isso - mesmo-as-notas-do-lancellotti/>. Acesso em: 21 jun. 2016.

BARBOSA, A. G. Saberes Gramaticais na Escola. In: VIEIRA, S. R.; BRANDÃO, S. F. (orgs.). Ensino de gramática: descrição e uso. 2ª ed. São Paulo: Contexto, 2011. p. 31-54.

BASSO, R. M.; OLIVEIRA, R. P de. Feynman, a Linguística e a curiosidade. Matraga 30. Estudos linguísticos e literários. v. 19, n. 30. Rio de Janeiro: Editora da UERJ, 2012. p. 13-40.

BECHARA, E. Moderna gramática portuguesa. - 37. ed. rev., ampl. e atual. - Rio de Janeiro: Lucerna, 2009.

BERLINK, R. A.; DUARTE, M. E. L.; OLIVEIRA, M. Predicação. In: KATO, M. & NASCIMENTO, M. Gramática do português culto falado no Brasil - a construção da sentença. São Paulo: Contexto, 2015, p.81- 149.

BORTONI-RICARDO, S. M. A língua portuguesa no Brasil; Um modelo para a análise sociolingüística do português brasileiro. In: ______. Nós cheguemu na escola, e agora? Sociolingüística e Educação. São Paulo: Parábola Editorial, 2005. p. 31-52.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: MEC, 2016. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf> acesso em 20. jun. 2016

BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Orientações Curriculares para o Ensino Médio. Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Conhecimentos de Língua Portuguesa. Brasília: MEC, 2006. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_01_internet.pdf>, acesso em 12. jul. 2015

BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.

CUNHA, C.; CINTRA L. Nova gramática do português contemporâneo. 6. ed. Rio de Janeiro: Lexikon, 2008.

CYRINO, S.; NUNES, J. e PAGOTTO, E. Complementação. In: KATO, M. &NASCIMENTO, M. Gramática do português culto falado no Brasil - a construção da sentença. São Paulo: Contexto, 2015, p. 37-80.

FRANCHI, C. Mas o que é mesmo “gramática”?. São Paulo: Parábola Editorial, 2013

GOL Antológico de Neymar - Barcelona x Villarreal (08/11/2015). Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=RYP_gLQ7Imw>. Acesso em: 21 jun. 2016

KATO, M. A.; NASCIMENTO, M. Apresentação In:______. Gramática do português culto falado no Brasil - a construção da sentença. São Paulo: Contexto, 2015, p. 11-17.

______. A restrição de monoargumentalidade da ordem VS no Português do Brasil. Fórum

Lingüístico, Florianópolis, 2000.p. 1-22

ROCHA LIMA, C. H. D. Gramática normativa da língua portuguesa. 50. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2012.

MELHORES momentos Brasil 1 x 7 Alemanha pelas semifinais da Copa do Mundo 20142. Disponível em: <https://youtu.be/iTOXWCwkkik>. Acesso em: 21 jun. 2016

MIOTO, C.; SILVA; M. C. F.; LOPES, R. Novo manual de sintaxe. São Paulo: Contexto, 2013.

PILATI, E. Sobre a ordem verbo sujeito no português do Brasil, Brasília: UnB, 2002. Dissertação (Mestrado em Linguística) do Programa de Pós-Graduação em Linguística, Faculdade de Letras, UnB, Brasília, 2002.

RIO DE JANEIRO/SEEDUC. Currículo Mínimo- Língua Portuguesa e Literatura. Disponível em: <http://www.rj.gov.br/web/seeduc/exibeconteudo?article-id=759820>. Acesso em: 05. ago. 2016

SANTOS, D. R. A ordem VS/SV com verbos inacusativos: um estudo diacrônico. Rio de Janeiro, UFRJ: 2008. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) do Programa de Pós-Graduação em Letras Vernáculas, Faculdade de Letras, UFRJ, Rio de Janeiro, 2008.

______; SOARES DA SILVA, H. A ordem V-DP/DP-V com verbos inacusativos. In: DUARTE, M. E. L. (org.). O sujeito em peças de teatro. São Paulo: Parábola, 2012. p. 121 - 142.

VIEIRA, S. R. Três eixos para o ensino de gramática: uma proposta experimental. In: SÁ JR., L. A. (org.). Escola, ensino e linguagem. 1 ed. Natal-RN: EDUFRN, v.1, p. 1-16.

______; BRANDÃO, S. F. (orgs.) Ensino de gramática: descrição e uso. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2011.

Published

2017-12-29

Issue

Section

III. Para o tratamento de norma e variação no ensino de gramática