The possibility of twinning in the archaic period of Portuguese
double nasal consonants in intervocalic contexts
DOI:
https://doi.org/10.24206/lh.v11i1.63694Keywords:
Nasal consonants, Phonological status, Archaic Portuguese, Medieval Galician-Portuguese cantigas, GeminationAbstract
This study aims to analyse phonological phenomena from the medieval (archaic) period of Portuguese, specifically investigating double nasal consonants in 250 medieval Galician-Portuguese songs. The main purpose is to verify whether the double nasal consonants represented graphically as <nn> or <nh> could be considered geminate in intervocalic contexts, from the phonological viewpoint, at that historical period. The analysis is theoretically based on the non-linear phonological theory. The methodology departs from the observation of possible graphic variation in the register of nasal consonants and on the analysis of the phonological behaviour of sounds graphically represented by <nn/nh>, both inside the syllable and inside the word. The data show that the double nasal intervocalically can be considered an element which counts as two, in Archaic Portuguese, being interpreted phonologically as geminate. There are no occurrences of diphthongs before <nn/nh> and there are no proparoxytone words with double nasal in the last syllable onset; these facts corroborate to validate the interpretation of double nasals as geminate consonants, intervocalically.
References
ANGLÉS, H. La música de las Cantigas de Santa María del Rey Alfonso el sabio: fac-símil, transcripción y estudio critico por Higinio Anglés. Barcelona: Diputación Provincial de Barcelona; Biblioteca Central; Publicaciones de la Sección de Música, 1964.
BARRETO, D. A. R. J. Estudo das consoantes róticas nas cantigas medievais galego-portuguesas. 2019. Dissertação (Mestrado em Linguística e Língua Portuguesa) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2019.
BARRETO, D. A. R. J. Análise do comportamento fonológico das consoantes líquidas do português dos trovadores. 2023. Tese (Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2023.
BIAGIONI, A. B. A sílaba em português arcaico. 2002. Dissertação (Mestrado em Linguística e Língua Portuguesa) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2002.
CÂMARA JUNIOR, J. M. História e estrutura da língua portuguesa. 1. ed. Rio de Janeiro: Padrão, 1975.
CÂMARA JUNIOR, J. M. Estrutura da língua portuguesa. 15. ed. Petrópolis: Vozes, 1985. [1. ed., 1970].
CANCIONEIRO Português da Biblioteca Vaticana (Cód. 4803): Reprodução fac-similada com introdução de L. F. Lindley Cintra. Lisboa: Centro de Estudos Filológicos, Instituto de Alta Cultura, 1973.
CANCIONEIRO da Biblioteca Nacional (Colocci-Brancuti): Cód. 10991. Reprodução fac-similada. Lisboa: Biblioteca Nacional, Imprensa Nacional – Casa da Moeda, 1982.
CANCIONEIRO da Ajuda: Edição fac-similada do códice existente na Biblioteca da Ajuda. Lisboa: Edições Távola Redonda, 1994.
CEDEÑO, R. A. N.; MORALES-FRONT, A. Fonología generativa contemporánea de la lengua española. Washington, DC: Georgetown University Press, 1999.
COLLISCHONN, G. A sílaba em português. In: BISOL, L. (org.). Introdução a estudos de fonologia do português brasileiro. 4. ed. rev. e ampl. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2005. p. 101-129.
COUTINHO, I. L. Pontos de gramática histórica. Rio de Janeiro: Livraria Acadêmica, 1974.
DICIONÁRIO REAL ACADEMIA GALEGA. Disponível em: https://academia.gal/inicio. Acesso em: 01 fev. 2024.
FIDALGO, E. As Cantigas de Santa María. Vigo: Edicións Xerais de Galicia, 2002.
GOLDSMITH, J. A. Autosegmental Phonology. 1976. Tese (Doutorado em Linguística) – University of Cambridge, Cambridge, MA, 1976.
GOLDSMITH, J. A. Autosegmental & metrical phonology. Oxford: Blackwell, 1990.
GONÇALVES, M. F. A Ortografia Nacional (1904) de Gonçalves Viana e as ideias ortográficas dos reformistas sul-americanos. Revista Eutomia, Ano III, v. 1, n. 6, dez. 2010.
HALLE, M. Addendum to Prince’s “Metrical Forms”. In: KIPARSKY, P.; YOUMANS, G. (org.). Phonetics and Phonology. Nova York: Academic Press, 1989. v. 1: Rhythm and Meter, p. 81-86.
HAYES, B. The prosodic hierarchy in meter. In: KIPARSKY, P.; YOUMANS, G. (org.). Phonetics and Phonology. Nova York: Academic Press, 1989. v. 1: Rhythm and Meter, p. 201-260.
HAYES, B. Metrical Stress Theory: principles and case studies. Chicago: The University of Chicago Press, 1995.
HYMAN, L. M. Phonology: theory and analysis. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1975.
LEÃO, Â. V. Cantigas de Santa Maria de Afonso X, o sábio. Aspectos culturais literários. São Paulo: Linear B; Belo Horizonte: Veredas & Cenários, 2007.
LOPES, G. V. et al. Cantigas Medievais Galego Portuguesas [base de dados online]. Lisboa: Instituto de Estudos Medievais, FCSH/NOVA, 2011. Disponível em: http://cantigas.fcsh.unl.pt. Acesso em: 30 jan. 2024.
MASSINI-CAGLIARI, G. Escrita do Cancioneiro da Biblioteca Nacional de Lisboa: fonética ou ortográfica? Filologia e Linguística Portuguesa, São Paulo, n. 2, p. 159-178, 1998.
MASSINI-CAGLIARI, G. Do poético ao lingüístico no ritmo dos trovadores: três momentos da história do acento. Araraquara: FCL, Laboratório Editorial, UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 1999.
MASSINI-CAGLIARI, G. Escrita do Cancioneiro da Biblioteca Nacional de Lisboa: fonética ou ortográfica? Filologia e Lingüística Portuguesa, São Paulo, n. 2, p. 159-178, 1998.
MASSINI-CAGLIARI, G. A música da fala dos trovadores: Estudos de prosódia do Português Arcaico, a partir das cantigas profanas e religiosas. 2005. Tese de Livre-Docência. Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2005.
MASSINI-CAGLIARI, G. Cancioneiros Medievais Galego-Portugueses. Fontes, edições e estrutura. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2007.
MASSINI-CAGLIARI, G. A música da fala dos trovadores: desvendando a prosódia medieval. 1. ed. São Paulo: Editora UNESP Digital, 2015.
MASSINI-CAGLIARI, G. Em busca da prosódia inaudível: a duração musical como pista da constituição das frases entoacionais e dos enunciados prosódicos nas Cantigas de Santa Maria. Cadernos de Linguística, v. 2, n. 1, p. 1-20, 2021.
MATTOS E SILVA, R. V. Estruturas trecentistas: elementos para uma gramática do Português Arcaico. Lisboa: Imprensa Nacional – Casa da Moeda, 1989.
MATTOS E SILVA, R. V. O português arcaico: fonologia, morfologia e sintaxe. São Paulo: Contexto, 2006.
MATTOS E SILVA, R. V. Caminhos da linguística histórica: “ouvir o inaudível”. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
METTMANN, W. (org.). Cantigas de Santa María (cantigas 1 a 100): Alfonso X, el Sabio. Madrid: Castalia, 1986.
MONGELLI, L. M. Fremosos cantares: Antologia da lírica medieval galego-portuguesa. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
PARKINSON, S. As Cantigas de Santa Maria: estado das cuestións textuais. Anuario de Estudios Literarios Galegos, p. 179-205, 1998.
PERLMUTTER, D. Phonological Quantity and Multiple Association. In: GOLDSMITH, J. A. (ed.). The handbook of Phonological Theory. Oxford, UK: Blackwell, 1995. p. 307-317.
PRINCE, A. S. Metrical Forms. In: KIPARSKY, P.; YOUMANS, G. (org.). Phonetics and Phonology. Nova York: Academic Press, 1989. v. 1: Rhythm and Meter, p. 45-80.
RAMOS, M. A. Nota Lingüística; critérios de edição; Normas de transcrição. In: GONÇALVES, E.; RAMOS, M. A. A Lírica galego-portuguesa (Textos Escolhidos). 2. ed. Lisboa: Editorial Comunicação, 1985. p. 81-127.
SELKIRK, E. The Syllable. In: HULST, H.; SMITH, N. (org.). The structure of phonological representations (part. II). Dordrecht: Foris, 1982. p. 337-383.
SOMENZARI, T. Estudo da possibilidade de geminação em português arcaico. Araraquara, 2006. Dissertação (Mestrado em Linguística e Língua Portuguesa) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2006.
TEYSSIER, P. História da língua portuguesa. 6. ed. Lisboa: Sá da Costa, 1994.
WETZELS, W. L. Consoantes palatais como geminadas fonológicas no português brasileiro. In: Revista de Estudos da Linguagem, Belo Horizonte, v. 9, n. 2, p. 5-15, jul./dez. 2000.
WILLIAMS, E. B. Do latim ao português. 3. ed. Rio de Janeiro: Templo Brasileiro, 1975. [1. ed. 1938].
ZUCARELLI, F. E. Ditongos e hiatos nas cantigas medievais galego-portuguesas. 2002. Dissertação (Mestrado em Linguística e Língua Portuguesa) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2002.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Débora Aparecida dos Reis Justo Barreto, Gladis Massini-Cagliari

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following:
a. The authors hold copyright of the published papers; authors are the sole responsible party for published papers content; the published paper is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License which allows the sharing of the publication as long as there is acknowledgement of authorship and publishing by Revista LaborHistórico.
b. Authors should seek previous permission from the journal in order to publish their articles as book chapters. Such publications should acknowledge first publishing by LaborHistórico.
c. Authors may publish and distribute their papers (for example, at institutional repositories, author's sites) at any time during or after the editorial process by Revista LaborHistórico.
Funding data
-
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico
Grant numbers 304657/2023-9 -
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo
Grant numbers 2022/09590-4