From Colony to Independence:

Choreographic Narratives in Search of Identity in Dance in Mozambique

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58786/rbed.2022.v1.n1.52700

Keywords:

Tradicional Dance, Indentity, Building the new man, Identity narratives

Abstract

The aim of this article was to understand the evolution of our dances in a country that has gone through a process of colonization and other political, social and economic influences. To this end, through a bibliographical review, the history of the construction of the Mozambican nation in various phases was covered in order to understand the factors that contributed to the construction of one or more identities that embody dance in Mozambique. Starting from the premise of the existence of relationships between the past and the present of our dances, and knowing that there is no identifiable subject in the role of colonizer in the dances, how to investigate them, understand them and operationalize them within new political, economic, social and cultural realities. This highlights the historical journey of our dances within adverse contexts, and the respective particularities in the narratives for the search and construction of their identities.

Author Biography

Virgilio Sitole, High Institut of Art and culture (ISArC), Mozambique

Virgílio Ananias Sitole - Master in Commercial Management from Southeast University (People's Republic of China). He has a degree in Journalism from the School of Communication and Arts at Eduardo Mondlane University (Maputo). In the field of dance, he has training in Contemporary Technique, Movement Analysis, Choreographic Creation and Teaching Methodology. This training was completed in 2000 at the National Dance Center in Paris (France). He has produced several dance works; here are a few: UTOMIPIA I (Companhia Nacional de Canto e Dança/Nsiripwite Artes); Corpus (Nsiripwite Artes); Tolerense (Nsiripwite Artes), winner of 3rd place in the Post-Amatodos Competition on HIV/AIDS); Samora: Inspiring Generations (Milorho Group); Mwanchani (CNCD); Wari (Nsiripwite Artes); Momentos e Futuro (CNCD); A Morte de Ximatana (Project VI); Por Ti Mestre (CNCD), FUNDAC award in the Nsaho category; Gritos de Contrastes (Nsiripwite Artes), honorable mention by FUNDAC); Mulher, Nossa Heroína (CNCD); Rutura: Let me Think Before Gone (Project VI); Vukani Majescoral Concert.

Translated with DeepL.com (free version)

References

ADAMUGY, Belmiro. O homem-cultura. Disponível em: www.jornaldomingo.co.mz. Acesso: 10 mar. 2022.

Danças do Distrito de Angoche. v. 1. Publicação pela ocasião do II Festival de Dança Popular Ministério da Cultura, 2002.

CRAVEIRINHA, José. Xigubo. Ed. Alcance Editores: Maputo, 2008.

FAZENDA, M. J. Dança Teatral: Ideias, Experiências, Ações. Edições Colibri: Instituto Politécnico de Lisboa, 2012.

FILHO, Wilson Trajano e DIAS, Juliana Braz. O colonialismo em África e seus legados: classificação e poder no ordenamento da vida social. Anuário Antropológico [Online], v.40 n.2 | 2015. Disponível em: https://journals.openedition.org/aa/1371. Acesso: 11 de Março de 2022.

FARRÉ, Albert. Assimilados, régulos, Homens Novos, moçambicanos genuínos: a persistência da exclusão em Moçambique. Disponível em: https://journals.openedition.org/aa/1443#tocto1n4. Acesso: 15 mai. 2022.

HALL, Stuart. A identidade Cultural na Pós-Modernidade. 10ª ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.

HEDGES, David; at all: História de Moçambique: Moçambique no Auge do Colonialismo, 1930 - 1961. Vol. 3. Departamento da História – Faculdade de Letras, Universidade Eduardo Mondlane. 1993.

MATE, Xadreque Paulo. O Colonialismo e o Destino das Danças Tradicionais Guerreiras em Moçambique. Embondeiro: Perspectivas, Análises e Descrições- Publicação Sócio Cultural do ARPAC, Maputo, N. 2, p. 8-18, Out. 2018.

LOPES, Sónia at all. Entre o Rufar e o Assobio: Os instrumentos tradicionais na Província de Maputo. Colecção Embondeiro. Ed. ARPAC – Instituto de Investigação Sócio-Cultura. Maputo. 2009.

MOGODE, J. (Edr) Moçambique. Etnicidades, Nacionalismo e Estado. Transição Inacabada. CEE/ISRI: Maputo, 1996.

Música Tradicional em Moçambique. Ministério da Educação E Cultura: Maputo, 1980.

PROGRAMA – 1º Festival Nacional de dança popular. Ed. Gabinete Central de Organização. 1978.

PINTO, Maria Helena. Devir (es) Contemporâneos. Ed. Kaia Ka Hina: Maputo, 2015.

SITOLE, Virgílio. Ocultos Sabores Em Letras Coreográficas. Maputo, 2016.

SOUZA, Christiane Pantoja & SOUZA, Airle Miranda. Rituais Fúnebres no Processo do Luto: Significados e Funções: Disponível em:https://www.scielo.br/j/ptp/a/McMhwzWgJZ4bngpRJL4J8xg/?lang=pt – Acesso: 01 de Maio de 2022.

SOUSA, Guimarães Luís: Tertúlias Moçambicanas: periódicos de cultura, literatura e construção nacional em Moçambique pós-independência (1978-1986). São Paulo, 2016. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8138/tde-09052016-124356/pt-br.php. Acesso: 05 mai. 2022.

WANE, Marílio. A Timbila chopi: construção de identidade étnica e política da diversidade cultural em Moçambique (1934-2005). Dissertação de Mestrado. Pós-Graduação em Estudos Étnicos e Africanos. Universidade Federal da Bahia, Brasil, 2010.

Published

2022-07-15 — Updated on 2024-05-10

Versions

How to Cite

SITOLE, Virgilio. From Colony to Independence: : Choreographic Narratives in Search of Identity in Dance in Mozambique. Brazilian Journal of Dance Research, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 68–88, 2024. DOI: 10.58786/rbed.2022.v1.n1.52700. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rbed/article/view/52700. Acesso em: 31 aug. 2024.