Scenic dance in Angola

46 years travelling an unstable terrain between a blurred view of tradition and a retrograde discourse on modernity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58786/rbed.2022.v1.n1.52839

Keywords:

Dance, Angola, art education

Abstract

This article proposes a guided tour through an unstable cultural terrain, strongly marked by an unfocussed political view of tradition which, from a certain point onwards, has seen an attempt at change through a discourse that remains retrograde about modernity. The contexts in which the Escola de Dança and Companhia de Dança Contemporânea de Angola were created and their work were developed are discussed.

Author Biography

Ana Clara Rodrigues Guerra-Marques, Companhia de Dança Contemporânea de Angola, Angola

She began her dance studies at the Luanda Dance Academy in 1970. She has a master's degree in Artistic Performance - Dance, from the Faculty of Human Motricity of the Technical University of Lisbon, and a degree in Dance - Pedagogy Specialty, from the Lisbon School of Dance of the Polytechnic Institute of Lisbon. As a researcher, she has actively participated as a speaker at various meetings, lectures, conferences and workshops and has published several articles in international academic journals and Angolan periodicals. She is the author of the books A Alquimia da Dança (1999), A Companhia de Dança Contemporânea de Angola (2003), Para uma História da Dança em Angola - Entre a Escola e a Companhia: Um Percurso Pedagógico (2008), Catálogo do Museu do Dundo (Org.), Memória Viva da Cultura do Leste de Angola (2012) and Lugares In(corpo)rados (2021). In 1978, he took over the management of the country's only dance school, an activity he carried out alongside teaching, and also took the first steps towards founding a professional arts education in Angola, namely organizing the curriculum for professional dance courses.

References

ANÓNIMO, Estatutos da Academia de Bailado de Luanda. Luanda:1970

ANÓNIMO, Grupo Gulbenkian de Bailado (Programa). Lisboa: Neogravura Lda, 1971.

ANÓNIMO, Diário da República Nº 109 – I Série de 10.05.77. Luanda: Imprensa

Nacional,1977.

ANÓNIMO, Diário da República Nº 258 – I Série de 31.10.80. Luanda: Imprensa Nacional,1980.

ANÓNIMO, Diário da República Nº26 – I Série de 25.06.88. Luanda: Imprensa Nacional, 1988.

ANÓNIMO, Diário da República Nº 48 – I Série de 10.12.1993. Luanda: Imprensa Nacional, 1993.

ANÓNIMO, Diário da República Nº 23 – I Série de 09.06.00. Luanda: Imprensa Nacional, 2000.

ANÓNIMO, Simpósio sobre Cultura Nacional – Documentos, INALD. Luanda: Secretaria de Estado da Cultura, 1984

COMPANHIA de Dança Contemporânea. A Companhia de Dança Contemporânea Apresenta-se, INFAC. Luanda: LitoCor, Lda / Lito-Tipo, Lda, 1996.

GUERRA-MARQUES, A. C. e GUMBE, J. Proposta do Documento Regulador do

Ensino Artístico em Angola. Luanda: Instituto Nacional de Formação Artística e Cultural, 1998.

GUERRA-MARQUES, A. C. e TAVARES R. A Companhia de Dança Contemporânea de Angola. Lisboa: Mukixe Produções Audiovisuais, 2003.

GUERRA-MARQUES, A.C. Dança em Angola. In Dicionário Temático da Lusofonia. Porto: Texto Editores, 2005, p. 207-208.

GUERRA-MARQUES, A.C. Para uma História da Dança em Angola: Entre a Escola e a Companhia – Um percurso Pedagógico. Lisboa: Edições Mukixe, 2008.

GUERRA-MARQUES, A.C. Entre a Arte e a Educação: Manifestações Culturais na Sociedade Tradicional cokwe. In A. C. Guerra-Marques (Org), Memória viva da Cultura do Leste de Angola. Luanda: Ministério da Cultura, 2012, p. 129-155.

GUERRA-MARQUES, A.C. Máscaras Cokwe: A Linguagem Coreográfica de Mwana Phwo e Cihongo. Lisboa: Guerra & Paz e Kilombelombe, 2017.

INSTITUTO Nacional de Formação Artística e Cultural. Ciclo de Conferências sobre Formação em Dança. Luanda: 1990.

KAJIBANGA, C. M. Coreografia Rural: Uma contribuição para o estudo sociocultural de Benguela. Benguela: KAT Editora, 2009.

SUNGO, J. C. Reflexões sobre a dança angolana dos Zindunga do grupo étnico

Bakongo em tempo de Covid-19. In Revista Eletrónica KULONGESA, 3(E-1), 53-57, 2021. Disponível em: https://revistas.ipls.ao/index.php/kulongesates/article/view/240

MATEUS, D. C. A luta pela independência – A formação das elites fundadoras da FRELIMO, MPLA e PAIGC. Lisboa: Editorial Inquérito, 1999.

Published

2022-07-15 — Updated on 2024-05-10

Versions

How to Cite

GUERRA-MARQUES, Ana Clara Rodrigues. Scenic dance in Angola: 46 years travelling an unstable terrain between a blurred view of tradition and a retrograde discourse on modernity. Brazilian Journal of Dance Research, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 230–245, 2024. DOI: 10.58786/rbed.2022.v1.n1.52839. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rbed/article/view/52839. Acesso em: 27 jul. 2024.