Art Education:
Perspectives for approaching the body in education, situated experience in creation FIDAMOV
DOI:
https://doi.org/10.58786/rbed.2023.v1.n3.59015Keywords:
Educación, Educación Artística, Cuerpo, Corporeidad, Relación Pedagógica, FIDAMOV.Abstract
From the experience of the doctoral programme at the University of Barcelona and research with the Nego Fugido cultural manifestation in Brazil, different approaches to the body have emerged, which are taken up in this article to provide possibilities for building the pedagogical relationship with the body in arts education. To share a localised experience in Chile related to the creation of a Festival that seeks to link movement arts programming with art education plans in and out of school, as a possibility to strengthen or develop art education and at the same time contribute to the formation and development of audiences.
References
Atkinson, Dennis. Pedagogias do Cuidar. Arte, pedagogia e o dom da alteridade. acadêmico de Bloomsbury. Londres. 2022
Barad, Karen. Encontrando o Universo no meio do caminho: Física Quântica e o Emaranhado de Matéria e Significado. 2007
Bardet, Maria. Conhecimento gestual Epistemologias, estética e política de um «corpo que dança»Idaes – Universidade Nacional San Martín / CONICET-CIF / Université Paris 8. 2017
Carrasco-Segóvia, Sara; Hernandez-Hernandez, Fernando. Mapeando os afetos e movimentos na aprendizagem corporificada de professores.Movimento, revista de educação física da UFRGS. Brasil. 2020
Canclini, Nestor. Lectores, espectadores e internautas. Ed. Gedisa. España. 2007.
Condro, Lucas. O Singular.Ed. Você tem a mim, Espanha. 2020
Deleuze, Gilles e Guattari, Félix. Mil Planaltos.Valência: Pré-textos. 1997.
Dos Santos Pinto, Monilson. Nego Fugido: O teatro das aparições. Dissertação do programa de pós-graduação, mestrado em artes cênicas da Universidade Estadual Paulista (UNESP). 2014
Freire, Paulo (2001) Pedagogia dos sonhos possíveis: por que professores e alunos precisam se reinventar a cada momento da história. Ed. S. XXI ARGENTINA. Data de publicação 2015.
Garces, Marina. Fora da classe.Primeira ed. Tradução: Patrícia Valero. Galáxia Gutenberg, SL 2016.
“Visão periférica, olhos para um mundo comum”em Arquiteturas do Olhar. CdL#2: Dança e Pensamento. Ed. Universidade de Alcala de Henares, 2009.
Groz, Elizabeth. Corpos Voláteis: Rumo a um Feminismo Corporal. 1994
Haudricourt, André; Bardet, Maria. O Cultivo dos Gestos / Fazer o mundo com gestos. Repolhoeção Pequena Biblioteca Sensível. 2019.
Hanna, Tomás. "O que é Somática?". In: Somatics, Vol.4-4 1986, p. 4-8. Califórnia. 1970
Harway, Donna. Ciência, ciborgues e mulheres. A invenção da natureza, Madri, Cadeira. novecentos e noventa e cinco
Hernandez-Hernandez, Fernando. Artigo "Corpo e saber na relação pedagógica a partir das narrativas biográficas de um grupo de jovens que cumpriram (ou não) as expectativas da escola"em Corporeidade e educação: fazendo sentidos.../ Gilberto Aparecido Damiano, Lucía Helena Pena Pereira, Wanderley C. Oliveira, organizadores. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.
Martins, Leda Maria. Performances de tempo espiral, poéticas do corpo-tela. 1. ed.- Rio de Janeiro: Cobogó. 256p; 21 cm. (Cruzamento). 2021.
Programa UFMG TV: Arte, educação e manifestações culturais. 2019. https://www.youtube.com/watch?v=k52osVHhqtM
Maturana, Humberto. Emoções e linguagem na educação e na política. Ed. Dolmen. 2002
Ministério da Cultura, Artes e Patrimônio do Chile. Relatório Anual de Estatísticas Culturais 2020. Primeira edição: janeiro de 2022 ISBN: 978-956-352-402-4.
Pérez Galí, Aimar.Experiência no programa Out of Class, El Graner Living Arts Center. Barcelona. 2019.
Pernille Østern, Tom; Juslin, Sofia; Nodtvedt Knudsen, Kristian; Maapalo, Paulina; Björkøy, Ingrid. Um paradigma performativo para a investigação pós-qualitativa. Pesquisa qualitativa. 2021.
Ramos, Luciane. Programa audiovisual Diálogos Ausente de Itaú Cultural, em São Paulo/SP. 2017. https://www.youtube.com/watch?v=uM5zq7gqH5I
Ribeiro, Jamila. Ou qual é o lugar da fama? Belo Horizonte: Letramento, 112 p. (Feminismos Plural). 2017.
Roussel, David. Cartografia imersiva e investigação pós-qualitativa: uma aventura especulativa na pesquisa-criação. Publicado pela primeira vez em 2021 por Routledge2 Park Square, Milton Park, Abingdon, Oxon OX144RN. 2021
Rufino, Luís. Pedagogia das Encruzilhadas Exu como Educação. Revista Exitus, 9(4), 262 - 289. 2019.https://doi.org/10.24065/2237-9460.2019v9n4ID1012
Santos, Luís Carlos; OLIVEIRA, Eduardo David. Poéticas da ancestralidade: Revista Espaço Acadêmico, 20(225), 14-24. 2020. Recuperado dehttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/54002
Silva Souza, Ana Lúcia.Letramentos de Reexistência: Culturas e Identidades no Movimento Hip Hop. Trabalho de Conclusão de Curso apresentado ao Instituto de Estudos da Linguagem da Universidade Estadual de Campinas como requisito parcial para obtenção do título de Doutor em Linguística Aplicada, área de concentração Língua Materna. Orientador: Prof. Dra. Angela B. Kleiman. 2009
Silva, Cidinha da. Exuzilhar: As melhores crônicas de Cidinha da Silvavol.1.Emerson Inácio / Professor de Letras / USP.2010.
Tampini, M.; Farina, C. Disciplina desestabilizadora: corpo e subjetividade no contato improvisação. VI Jornada de Sociologia da UNLP, La Plata, Argentina. Na Memória Acadêmica. 2010. Disponível em: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.5671/ev.5671.pdf
Verrips, Jojada. “Aisthesis & An-Aesthesia”,Ethnologia Europaea 35(1), 29-36. 2005.https://doi.org/10.16995/ee.975.
Published
Versions
- 2024-05-09 (3)
- 2023-12-01 (2)
- 2023-09-02 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in the Revista Brasileira de Estudos em Dança are
responsible for the content of signed articles and retain copyright.
They grant the journal the right of first publication with the work simultaneously
licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 License
(Open Archives Initiative - OAI). This feature, used for open-access journals,
allows sharing work for non-commercial purposes and acknowledges
authorship. If the text is later published in another vehicle, the author
must inform that it was initially published as an article in the Revista Brasileira
de Estudos em Dança. Therefore, even if the journal owns the first publication,
authors are entitled to publish their work in institutional repositories or on
their personal pages, even if the editorial process has not been completed.
The journal reserves the right to make normative, orthographic, and grammatical changes to maintain the language standard, respecting the authorial style.