Bodies, cultures and dances:
dancing at school for a school that dances
DOI:
https://doi.org/10.58786/rbed.2023.v1.n3.59073Keywords:
Experiência Estética e Educação, Dança na escola, Culturas e Escola.Abstract
This research aims to address the possibilities of including the art of dance in formal education through artistic fruition. In this sense, the object of the study is built on the relationship between some concepts of contemporary dance, dance teaching in schools, cultures - of the school, in the school and school -, art and aesthetic experience. Artistic appreciation was identified as a significant valve in which the school community has the chance to get in touch with the beauty that exists in what is plural, in what is not necessarily yielding to models seen as ideal.
References
ALVES, Rubem. Conversas com quem gosta de ensinar. 19 ed. São Paulo: Cortez, 1987.
AQUINO, Dulce. Dança - artefato do corpo natural e cultural. In: GOMES, Simone (org) Dança e educação em movimento. São Paulo: Cortez, 2003.
BARRETO, Débora. Dança... ensino, sentidos e possibilidades na escola. Dissertação de Mestrado, FEF-Unicamp, Campinas, SP: 1998.
DUARTE JÙNIOR, João Francisco. Fundamentos Estéticos da Educação. São Paulo: Papirus, 1995.
_____. Por que arte-educação? Campinas: Papirus, 1991.
FORQUIN, Jean-Claude. Escola e Cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escola. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1993.
GEERTZ, Clifford. Uma descrição densa: por uma teoria interpretativa da cultura. In A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Zahar, 1978. p 13-41.
GOMES, Simone. A dança e a mobilidade contemporâneas. In: GOMES, Simone (org) Dança e educação em movimento. São Paulo: Cortez, 2003.
KATZ, Helena. A dança, o pensamento do corpo. In: NOVAES, Adauto (org.) O homem-máquina: a ciência manipula o corpo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003a.
_____. Past Foward — arquiteturas e armadilhas de Anne Teresa de Keersmaeker. In: GOMES, Simone (org) Dança e educação em movimento. São Paulo: Cortez, 2003b.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 1997.
MAFRA, Lela Alvarenga. A Sociologia dos Estabelecimentos Escolares: passado e presente de um campo de pesquisa em re-construção. In: Intinerários de Pesquisa - pesquisa qualitativa em Sociologia da Educação ed.Rio de Janeiro : DP&A Editora, 2002, p.109-136.
MANSUR, Fauzi. Sobre o movimento, educar o movimento e dançar. In: GOMES, Simone (org) Dança e educação em movimento. São Paulo: Cortez, 2003.
MARQUES, Isabel. Dançando na Escola. São Paulo: Editora Cortez, 2003.
_____. Ensino de dança hoje: textos e contextos. 2ª Edição. São Paulo: Cortez, 2001.
MEDEIROS, Cristina Carta Cardoso de. O corpo em escolarização: elementos para análise da construção do corpo social. Curitiba: UFPR, 2003 (Dissertação de mestrado em Educação).
PENIN, Sonia. A aula: espaço de conhecimento, lugar de cultura. Campinas, SP: Papirus, 1994.
ROCKWELL, Elsie. De huellas, bardas y veredas: una historia cotidiana em la escuela. In: ROCKWELL, Elsie. (coord.) La escuela cotidiana. México: Fondo de Cultura Econômica, 1995.
SANT'ANNA, Denise Bernuzzi de. Apresentação. In: _____ (org.). Políticas do corpo. São Paulo: Estação Liberdade, 1995, p. 11-18.
Published
Versions
- 2024-05-09 (3)
- 2023-12-01 (2)
- 2023-09-02 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in the Revista Brasileira de Estudos em Dança are
responsible for the content of signed articles and retain copyright.
They grant the journal the right of first publication with the work simultaneously
licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 License
(Open Archives Initiative - OAI). This feature, used for open-access journals,
allows sharing work for non-commercial purposes and acknowledges
authorship. If the text is later published in another vehicle, the author
must inform that it was initially published as an article in the Revista Brasileira
de Estudos em Dança. Therefore, even if the journal owns the first publication,
authors are entitled to publish their work in institutional repositories or on
their personal pages, even if the editorial process has not been completed.
The journal reserves the right to make normative, orthographic, and grammatical changes to maintain the language standard, respecting the authorial style.