Bodies, cultures and dances:

dancing at school for a school that dances

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58786/rbed.2023.v1.n3.59073

Keywords:

Experiência Estética e Educação, Dança na escola, Culturas e Escola.

Abstract

This research aims to address the possibilities of including the art of dance in formal education through artistic fruition. In this sense, the object of the study is built on the relationship between some concepts of contemporary dance, dance teaching in schools, cultures - of the school, in the school and school -, art and aesthetic experience. Artistic appreciation was identified as a significant valve in which the school community has the chance to get in touch with the beauty that exists in what is plural, in what is not necessarily yielding to models seen as ideal.

Author Biography

Princesa Ricardo Marinelli, State University of Paraná

Princesa Ricardo Marinelli é bizarra, orgulhosamente bizarra. Artista da Dança, terrorista de Gênero e entusiasta de um mundo para além da humanidade. Doutoranda em Performances Culturais na UFG. Integrou, como professora colaboradora, o corpo docente dos cursos de Dança da FAP-UNESPAR e da UFG e do curso de Educação Física da UFPR. Criativa e est-éticamente está interessadx em desenvolver uma poética pessoal que articule corpo, intimidades e exercícios dissidentes de gênero e sexo. Na verdade o que quer mesmo é tocar fogo no antigo e no novo normal.

References

ALVES, Rubem. Conversas com quem gosta de ensinar. 19 ed. São Paulo: Cortez, 1987.

AQUINO, Dulce. Dança - artefato do corpo natural e cultural. In: GOMES, Simone (org) Dança e educação em movimento. São Paulo: Cortez, 2003.

BARRETO, Débora. Dança... ensino, sentidos e possibilidades na escola. Dissertação de Mestrado, FEF-Unicamp, Campinas, SP: 1998.

DUARTE JÙNIOR, João Francisco. Fundamentos Estéticos da Educação. São Paulo: Papirus, 1995.

_____. Por que arte-educação? Campinas: Papirus, 1991.

FORQUIN, Jean-Claude. Escola e Cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escola. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1993.

GEERTZ, Clifford. Uma descrição densa: por uma teoria interpretativa da cultura. In A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Zahar, 1978. p 13-41.

GOMES, Simone. A dança e a mobilidade contemporâneas. In: GOMES, Simone (org) Dança e educação em movimento. São Paulo: Cortez, 2003.

KATZ, Helena. A dança, o pensamento do corpo. In: NOVAES, Adauto (org.) O homem-máquina: a ciência manipula o corpo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003a.

_____. Past Foward — arquiteturas e armadilhas de Anne Teresa de Keersmaeker. In: GOMES, Simone (org) Dança e educação em movimento. São Paulo: Cortez, 2003b.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 1997.

MAFRA, Lela Alvarenga. A Sociologia dos Estabelecimentos Escolares: passado e presente de um campo de pesquisa em re-construção. In: Intinerários de Pesquisa - pesquisa qualitativa em Sociologia da Educação ed.Rio de Janeiro : DP&A Editora, 2002, p.109-136.

MANSUR, Fauzi. Sobre o movimento, educar o movimento e dançar. In: GOMES, Simone (org) Dança e educação em movimento. São Paulo: Cortez, 2003.

MARQUES, Isabel. Dançando na Escola. São Paulo: Editora Cortez, 2003.

_____. Ensino de dança hoje: textos e contextos. 2ª Edição. São Paulo: Cortez, 2001.

MEDEIROS, Cristina Carta Cardoso de. O corpo em escolarização: elementos para análise da construção do corpo social. Curitiba: UFPR, 2003 (Dissertação de mestrado em Educação).

PENIN, Sonia. A aula: espaço de conhecimento, lugar de cultura. Campinas, SP: Papirus, 1994.

ROCKWELL, Elsie. De huellas, bardas y veredas: una historia cotidiana em la escuela. In: ROCKWELL, Elsie. (coord.) La escuela cotidiana. México: Fondo de Cultura Econômica, 1995.

SANT'ANNA, Denise Bernuzzi de. Apresentação. In: _____ (org.). Políticas do corpo. São Paulo: Estação Liberdade, 1995, p. 11-18.

Published

2023-09-02 — Updated on 2024-05-09

Versions

How to Cite

RICARDO MARINELLI, Princesa. Bodies, cultures and dances: : dancing at school for a school that dances. Brazilian Journal of Dance Research, [S. l.], v. 2, n. 3, p. 146–182, 2024. DOI: 10.58786/rbed.2023.v1.n3.59073. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rbed/article/view/59073. Acesso em: 17 jul. 2024.