Teaching, research and management: dance at the crossroads of knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58786/rbed.2023.v2.n4.62287

Abstract

In my academic trajectory, I have been exploring paths of research on the scenic body, body preparation, and forms of performative writing related to somatic studies in dance. Informed by practical experiences that engage with the ideas of Brazilian artists, especially Dudude Herrmann, Verônica Fabrini, and Eleonora Fabião, my interest has turned towards the notion of the state of presence and the body's availability in the production of meaning in dance. In my artistic research and professional relationships, I have prioritized the power of body language, self-awareness, and love based on the concept of encounters and a network of affections. All the actions I have undertaken throughout my journey at UFRJ, including coordinating research groups, conducting classes, and fulfilling roles in coordination positions, have led me to comprehend a holistic conception of the body in a fluid relationship of affect with people and contexts in space and time. The concerns addressed in this article emerged during the reading of bell hooks' book "All About Love" (2021) and reflections on my practices related to working with the body to perform movement in a state of attention and presence integrated into the environment, the affective encounter with people, and other elements and materialities. Incorporating into this discourse, the experience of an artistic demonstration, my objective is to discuss the encounter and love as the basis for possible methodologies in creating relationships in dance.

Author Biography

Maria Inês Galvão, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Possui doutorado em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO, 2010), mestrado em Ciências da Arte pela Universidade Federal Fluminense (UFF, 2002). Líder do Grupo de Pesquisa Investigações sobre o Corpo Cênico (GPICC), professora Associada do departamento de arte corporal atuando nos cursos de dança da Universidade Federal do Rio de Janeiro. É docente e pesquisadora realizando produções principalmente na linha de pesquisa: performances e performatividades da dança. Integrou a Comissão de Implementação e implantação do Programa de Pós-graduação em dança da UFRJ (PPGDan) e atualmente é Vice-coordenadora do Mestrado em Dança. Coordenando projetos pelo Programa de Iniciação e Profissionalização Artística em Dança da UFRJ desde 2002, orientou 52 bolsistas PIBIAC (Programa de Bolsas de Iniciação Artística e Cultural). É integrante do Núcleo Docente Estruturante dos Cursos de Dança da UFRJ. Como intérprete e pesquisadora integra projetos de investigação cênica em parceria com docentes da Escola de Teatro da UNIRIO e do Instituto de Artes da UERJ.. É socia fundadora da Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-Graduação em Artes Cênicas (ABRACE/1999) e da Associação Nacional de Pesquisadores em Dança (ANDA/2007) publicando trabalhos como autora, co-autora e orientadora. Integra o projeto de Preparação Corporal para Atores em parceria com o curso de Direção Teatral (ECO/UFRJ) orientando alunos dos cursos de dança na preparação corporal das montagens de conclusão de curso dos alunos-diretores.

References

BOGART, Anne, LANDAU, Tina. O livro dos viewpoints: um guia prático para viewpoints e composição. São Paulo: Perspectiva, 2017.

CAVALCANTE, Kellison Lima. Fundamentos da filosofia Ubuntu: afroperspecti- vas e o humanismo africano. Revista Semiárido De Visu, Petrolina, v. 8, n. 2, p. 184-192, 2020.

hooks, bell. Tudo sobre o amor: novas perspectivas. Trad. Stephanie Borges. São Paulo: Elefante, 2021.

RAGO, Margareth. A aventura de contar-se: feminismos, escritas de si e inven- ções da subjetividade. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2013.

SILVEIRA, Francisco Maciel. (2020). O marinheiro: "Navegar é preciso, viver não é preciso". Revista Desassossego, São Paulo, v.12, n. 23, p. 156-165, 2020.

VIEIRA, Marcílio de Souza. DUDUDE HERRMANN: inventora de improvisações. DANÇA: Revista do Programa de Pós-Graduação em Dança PPGDança. Salva- dor: UFBA V. 7, N. 1, p. 97- 102, jul/dez. 2022.

Published

2024-02-01

How to Cite

GALVÃO, Maria Inês. Teaching, research and management: dance at the crossroads of knowledge. Brazilian Journal of Dance Research, [S. l.], v. 2, n. 4, p. 1–12, 2024. DOI: 10.58786/rbed.2023.v2.n4.62287. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rbed/article/view/62287. Acesso em: 17 jul. 2024.